Eugene Hutz a DJ Shantel: Jeden mění svět, druhý raději vede dialog

Hodně si podobní chlapi, co nesnášejí řeči o poslání hudby, worldmusikovou omáčku a novinářská klišé. Kdo zažil jejich koncert, má představu, co vyvádějí, kdo s nimi měl možnost mluvit, tuší, že si neberou servítky. Málokdo pak dokázal využít globalizační prostředí dokonaleji než oni. Původem ukrajinský Rom Eugen vede newyorskou kapelu Gogol Bordello, německý gadžo DJ Shantel alias Stefan Hantel pracuje pod hlavičkou Bucovina Clubu s remixy balkánských dechovek a spoléhá na účast muzikantů od Taraf de Haidouks, Mahala Rai Banda nebo Kočani Orkestar.
Jak Gogol Bordello tak Bucovina Club umístili romskou muziku do středu současného mainstreamového dění a probudili o ní zájem u punkerů a technařů z taneční scény. Nehrají si na žádné věrozvěsty, pouze mají pocit, že není od věci romskou hudbu poznat i z jiné stránky. A když teče vodka proudem, tím lépe.

EUGENE HUTZ

7_sito_1Co říkáte rčení, že nezáleží na tom co se hraje, ale že to hrají Romové?
Něco na tom bude. Důležité je, aby hráli hlavně skvělou muziku, protože pokud ne, tak z toho vzejde stejná sračka jako každá jiná věc, která se dělá špatně.

Tvrdíte, že byste mnohem raději dělal jiné věci, než svou hudbou měnil svět. Můžete prozradit jaké?
To jste si nevšiml, že už jsem ten zasraný svět změnil? A hodlám v tom pokračovat.

Romská hudba z Východu, co se ozývá z New Yorku i díky vám, připomíná třaskavou nálož. Proč podle vás lidé touží nechat se s ní vyhodit do vzduchu?
Mluvíte o ,cikánské muzice‘ a ,mojí muzice‘, ale tím si odpovídáte! My jsme s Gogol Bordello totiž kombinací obou vytvořili něco úplně nového! Nejedná se o hraní coververzí starých písniček ani o cikánské umca umca z turistických restaurací. Píšu vlastní skladby se specificky radikálním úhlem pohledu, vycházejícím z romské historie, údělu emigrace a anarchistických ideálů. Něco jako Gogol Bordello muselo Romy tak jako tak potkat. Černým Američanům se pro změnu dostalo Public Enemy. Drink locally, fuck globally. Vaše heslo z nedávné doby. Máte už nové?
To nikdy nebylo motto Gogol Bordello, pouze takovej srandovní název mojí DJ party v New Yorku. Tyhle večery představovaly hodně bláznivej mix lidí z celého světa, takže jsi mohl skončit v posteli s holkou z jakékoliv říše snů.

Když jste vloni vystoupili na festivalu Colours Of Ostrava, spoustu lidí jste přivedli do rozpaků, protože jim nezbylo nic jiného než tančit tak divoce jako nikdy v životě a pak si o tom ještě dlouhé měsíce povídat. Co letos?
Je to jednoduché: zdvojnásobíme vaše rozpaky a ztrojnásobíme váš stud.

DJ SHANTEL

7_sito_2Hudba z Východu je podle vás pořád na pomyslné druhé koleji. Vy jste se ale postaral o to, aby se to hodně změnilo. Jste v tomhle směru spokojený?
Rodina mé matky pochází z Bucoviny, což bývávalo hodně multikulturní prostředí. Odtud pramení moje hudební vize. Nereprezentuji žádný konkrétní stát, území nebo národ. Dělám muziku bez ,hraničních přechodů‘. Hudbu bez víza. Když jsem koncem 90. let začínal, většina lidí se smála tomu, co dělám. Vidíte, a dneska jezdím po celém světě. Cédéčka mi vycházejí dokonce až v Japonsku a v Turecku a Řecku jsem právě obdržel platinovou desku. Takže je celkem dobré, že se něco podobného děje.

Jak vás vlastně napadla idea Bucovina Clubu? Co se týká divokosti nabízela se třeba hudba z Orientu nebo Afriky.
Nepřemýšlím v termínech jako world music nebo etno. Vlastně jim ani moc nevěřím. Moje muzika je můj domov, možná ale bude za pět let všechno jinak. Slíbit vám nic nemohu. Je to zvláštní myslet si, že africká nebo orientální muzika přináší pouze divočinu. S tím moc nesouhlasím.

Spolupracujete s tureckým režisérem Fatihem Akinem. Co s ním chystáte dál?
Dělal jsem soundtrack pro Fatihův poslední film The Edge of Heaven. Úžasná zkušenost! Jsem přesvědčený, že budou následovat další filmy a jsem na to připravený.

7_sito_3Východoevropskou hudbu necháváte splynout s technem a přetransformoval jste ji se vší úctou do originální velkoměstské hudební formy. Vidíte to jako Stephan Micus, který v Ostravě vloni řekl, že bez experimentů a fúzí by mohla tradiční hudba, tedy i východoevropská, zaniknout?
Ne, nesouhlasím. To zní až příliš jako politické prohlášení. Vždycky existovala pouze dobrá a špatná hudba. Nezáleží na tom, jestli se jedná o techno, drum’n’bass nebo cokoliv jiného. Jediná věc, která se počítá je kvalita a duše hudby. Dokonce i skvělý Béla Bartók vyloupil tradiční maďarskou muziku a Beethoven si toho až dost vypůjčil od Mozarta. Hudba za každé situace znamená vykrádání, mixování a splynutí. Nikdy neexistovala vyloženě ,neposkvrněná‘ hudba. Pokaždé potřebuje tvůrčí dialog.

Kdo s vámi na Colours of Ostrava vystoupí? Na jaké fantastické romské muzikanty se můžeme těšit?
Spolupracuji s hudebníky a baví mě to, ale opravdu se nestarám o to, zda to jsou Romové, jestli jsou černí, bílí, zelení nebo žlutí. Záleží na chemii a způsobu užití si stejné energie. A nikoliv na etnických hranicích nebo ,pasových kontrolách‘.

Gogol Bordello a DJ Shantel s Bucovina Clubem vystoupí na festivalu Colours Of Ostrava, který se koná od 10. do 13. července.

Přidat komentář