Maďarský tamburašský nářez

Po nečekaném úspěchu na posledním Respect festivalu se bratři Eredicsovi s kapelou Söndörgö vracejí do Prahy 13. března, kdy zahraje v Paláci Akropolis. Maďarsko je evropskou hudební velmocí a bránou na Balkán, což potvrdily světové úspěchy zpěvačky Márty Sebestyén i skupiny Muzsikás. Posledním objevem budapešťské scény je skupina Söndörgö.
Zatímco Muzsikás čerpal z hudby Transylvánie, sestavu Söndörgő tvoří potomci přistěhovalců, kteří do Maďarska utekli před tureckými vojsky ze Srbska. Jejich vysoce atraktivní a zatím ne příliš známá hudba se podstatně liší od dosud známých maďarských kapel, v nichž má hlavní roli cimbál a housle.
madarsky_narezSöndörgö hrají na nástroje, které působí povědomě, ale ve skutečnosti jsou to autentické balkánské tambury: jejich loutna-tambura připomíná pětistrunnou kytaru, basa-tambura vypadá jak kontrabas opatřený kovovým okem, lidoví hudebníci totiž na tento rozměrný nástroj často hráli při chůzi. Virtuózně zvládnuté strunné nástroje v ostrém tempu znějí jako surrealistický balkánský bluegrass – a pro západní publikum znamenaly šokující objev. Album Tamburising – Lost Music of the Balkans se umístilo v prestižní anketě britského časopisu Songlines, Söndörgö byli hvězdou festivalu Sziget.
Skupina vznikla severně od Budapešti v městečku Szentendre, které se od 16. století stalo centrem exilové srbské komunity. V čele sestavy jsou bratři Eredicsovi, synové veteránského hudebníka Kalmána Eredicse ze slavné tamburašské skupiny Vujicsics z jihu Maďarska. Vedle tambur hrají na akordeon, flétny a saxofon. V srbské kulturní metropoli Novi Sad získali jako první Maďaři cenu v soutěži tamburašských orchestrů.
I když jejich hudba vychází z jihoslovanských kořenů, nesnaží se je zakonzervovat do muzeálního folklóru, je otevřená všem spřízněným vlivům. Na jejich albu například hostuje slavná maďarská herečka a zpěvačka Kátya Tompos a Antal Kovács, zpěvák dobře známé romské kapely Romano Drom.

Přidat komentář