Marta Töpferová zahájí festival Respect

Zpěvačka a instrumentalistka Marta Töpferová je na scéně world music známou osobností. Její koncert 23. května v pražském Paláci Akropolis bude jakýmsi předkrmem červnového festivalu Respect 2007. 5_MartaZpěvu se začala věnovat už jako osmiletá v pražském dětském sboru Mládí. Po přestěhování do USA, kam odjela se svou matkou v roce 1987, se stala členkou The Seattle Girls’ Choir. Zpívala především klasickou hudbu, absolvovala několik turné a natočila dvě alba, jedno z nich se zhudebněnou dětskou poezií z terezínského koncentračního tábora. V patnácti letech začala zpívat sólově a jejím hlavním zájmem se stala hudba, inspirovaná rytmy Latinské Ameriky a Španělska. Po několika letech, strávených studiem ve Španělsku a České republice se roku 1996 Marta Töpferová vrátila do Spojených států a začala si budovat hudební kariéru na newyorské scéně world music. Marta Töpferová koncertovala v řadě amerických klubů i na festivalech jazzu a world music. Dosud vydala čtyři sólová alba. První, vydané na vlastní značce Lyra 5_Marta1Records pod názvem Homage To Homeland (2002), obsahuje vesměs české, moravské a slovenské lidové písně. Následující Sueno Verde (2003, vyd. Circular Moves/Rykodisc) se již plně neslo v duchu ,latiny‘, stejně jako předposlední počin La Marea (2005, vyd. World Village/Harmonia Mundi). Album se v prestižním žebříčku nejlepších alb roku 2005 podle amerického internetového obchodu Barnes & Noble umístilo na čtvrtém místě, za sebou nechalo takové hvězdy jako Kenye West, The White Stripes či Plácido Domingo.
U vydavatelství World Village Marta Töpferová nedávno vydala své čtvrté album Flor Nocturna. Opět se na něm prezentuje jako zpěvačka hudby, postavené na latinskoamerickém rytmu, přes její český původ však působí její cítění tohoto žánru velmi autenticky a přirozeně. Vesměs komorním akustickým aranžmá udává tón zpěvaččina hra na latinskoamerickou čtyřstrunnou ,kytaru‘ cuatro, doplňují ji podle potřeby housle, kontrabas, flétny, perkuse či marimba. Album je převážně autorské, Marta Töpferová je píše jako svou osobní výpověď, snaží se vyhýbat žánrovým klišé, latina je pro ni zjevně pouze forma sdělení, nikoli cílová stanice. Bez ohledu na to, že i výrazem zastřeného hlasu se blíží svým ,rodilým‘ kolegyním.

Přidat komentář