Maryleen Schiltkamp, Tomáš Jamník a Jan Bartoš v novém projektu MusicPainting

Mezinárodní festival Prague Music Performance uvádí sérii koncertů nazvaných LiveART. První večer proběhne 2. května od 19.00 na Novoměstské radnici. Pozvání k němu přijala holandská malířka Maryleen Schiltkamp, violoncellista Tomáš Jamník a klavírista Jan Bartoš. V dílech J. S. Bacha, Arvo Parta a Miloslava Kabeláče společně představí nový koncept nazvaný MusicPainting. Hudební malba je nový druh performativního umění spojující živou hudbu s jejím uměleckým ztvárněním zachyceným na plátně přímo během koncertu či recitálu. Toto vizuální ztvárnění se řídí hybností hudby a barvou zvuku zároveň a stává se tak záznamem jedinečné zkušenosti.
„V rámci své přípravy vytvářím plán, co, kdy a jak budu provádět na plátně, tedy plánuji choreografii pro tanec štětce. Pracuji s nejvýznamnějšími okamžiky v hudební skladbě, s její dynamikou, kontrasty, rytmem, hlavním motivem, atmosférou a charakterem. Během živého představení se vše odehrává přímo na očích. I když připravuji nějaký plán a své pohyby, vždy jsem ovlivněna hudbou, proto moje představení je vždy interaktivní, otevřenou formou se silnými prvky improvizace” dodává Maryleen Schiltkamp.
Maryleen Schiltkamp je hudební umělkyní, jejíž práce jsou vystavené v galeriích a muzeích, a která vystupovala na festivalech v Londýně, New Yorku, Los Angeles, Tokyu, Curaçau, Petrohradu a Praze. Její olejomalby spojují klasický řád s barevným temperamentem, a silně odkazuji na kontinuitu tradice v umění. V posledních letech byla Maryleen Schiltkamp zaujata tím, jak hudební věty a barva spolu souvisí, a její spolupráce s hudebníky spojila výstavy a recitály (Hudební obrazy), smíšené mediální projekty pro videofilmy (Hudební obrazy v procesu), a před nedávnem i malování během recitálu (MusicPainting). V současné době žije a provozuje svá studia v Praze a Amsterdamu.
Tomáš Jamník patří k nejvýraznějším českým violoncellistům, v současnosti žije v Berlíně. V roce 2006 se stal vítězem 58. mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. V roce 2011 se stal finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fournier Award v Londýně. Společně s Janem Fišerem a Ivo Kahánkem je členem Dvořákova tria. Vystoupil sólově s orchestry v České republice, Izraeli, Německu, Španělsku, Japonsku, Korei či ve Spojených státech. V březnu letošního roku provedl ve Velké Británii Schumannův violoncellový koncert s Philharmonia Orchestra pod vedením Jakuba Hrůši. Jeho první CD pro Supraphon bylo v časopisu Harmonie označeno jako „debut desetiletí“.
Jan Bartoš za své koncerty získává uznání domácí i zahraniční kritiky, italský deník Il Roma jej zařadil k „nejlepším evropským klavíristům“. Je vítězem mnoha zahraničních soutěží, mj. tří soutěží v New Yorku. Koncertoval v mnoha evropských zemích (Německo, Rakousko, Francie, Itálie, Španělsko, Polsko, Holandsko) a v USA. V roce 2009 debutoval v New Yorku v Beethovenově Koncertu pro klavír a orchestr Es dur s Manhattan Philharmonia. Ve stejném roce absolvoval sólová vystoupení v Carnegie Hall, Merkin Concert Hall, Juilliard School a Rockefeller University v New Yorku. Jako sólista vystupuje s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií ad. V roce 2016 mu u vydavatelství New Port Line vyšlo debutové album s díly Bedřicha Smetany, Václava Talicha a Roberta Schumanna.
Koncert je pořádán za podpory Magistrátu hl.m. Prahy, Ministerstva kultury ČR a Nadace Život umělce.
Vstupenky na koncert jsou k dostání v síti GoOut. Rezervace vstupenek: nfo@pmpif.orgi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *