Romská taneční party v Akropoli

„Oni nečerpají z kořenů romské hudby. Oni jsou zosobněním těch kořenů,“ prohlásil o téměř čtvrt století existující maďarské skupině Parno Graszt autor prestižní encyklopedie Rough Guide to World Music Simon Broughton. Na rozdíl od jiných romských kapel nevznikli z externího popudu západního hudebního průmyslu. Jejich krédo lze naopak vyjádřit sloganem „Romové sobě“, což se promítá i do autentičnosti jejich hudby. Multigenerační rodinná sestava z maďarského venkova hrála prvních patnáct let pro publikum ve svém okolí, jejich první album produkoval virtuózní romský cimbálista Kalman Balogh. Život a hudba tvoří dodnes pro hudebníky jednolitý celek. Obojí mapuje dokument natočený BBC. Skupina koncertovala nejen na velkých světových festivalech, ale odjela hrát i studovat do 10_romskapravlasti evropských Romů, indického Rajasthanu a loni absolvovala velké americké turné. Vedle kytar a akordeonu má Parno Graszt ve výbavě i mlékařské konve či „orální“, tedy zpívanou basu, a jejich koncerty končí jako spontánní taneční party. Snad to tak bude i 13. října v pražském Paláci Akropolis, kde kapela vystoupí v rámci cyklu Respect Plus.

Přidat komentář