Sámijská zpěvačka Mari Boine se vrací do Prahy

Pro nejednoho domácího posluchače představoval pražský koncert sámijské zpěvačky Mari Boine v roce 1995 bránu do hudebního fenoménu world music.

Mari Boine, foto archiv
Mari Boine, foto archiv

Zahrála tehdy velkou část skladeb z alba Gula Gula, které se pro ni samotnou pro změnu stalo vstupenkou na mezinárodní scénu. Uvedla na ní dosud neznámou, spirituální hudbu svého národa Sámijů vycházející z tradičního způsobu zpěvu beze slov joik, související s praktikami sámijských šamanů. V textech následujících úspěšných alb, na nichž spolupracovala s významnými evropskými jazzmany, kladla důraz na soužití s přírodou a připomínala křivdy spáchané evropskými kolonizátory. Proměnila se tím v nehlasitější mluvčí Sámijců a měla tak značný podíl na tom, že Sámijci dnes mají nejen vlastní vlajku a hymnu, ale i parlament. Následující kariéra Mari Boine byla pozorně sledována také v Čechách, takže když se k nám v roce 2007 vrátila, dostalo se jí tu vřelého přijetí. Přijela s fantastickým, pravděpodobně svým nejlepším albem Idjagiedas, postaveném na moderním zvuku a ozvěnách šamanismu. Novinku Sterna Paradisea, kolekci neméně magických písní, charakterizovala zpěvačka jako „globální hudbu z universálního srdce“. Jestliže totiž na Idjagiedas projevila stoupající zájem o Afriku hostováním hráčů na drnkací mbiru a loutnu guimbri, album Sterna Paradisea rozsvěcují hlasy z Jižní Afriky: zpěvačka, hudebnice a vypravěčka příběhů Madosini přezdívaná The Veteran a dvanáctičlenný mužský sbor The Abaqondisi Brothers z Kapského města.
Koncert Mari Boine na letošním Respectu patřil k nejsilnějším momentům festivalu. V rámci podzimní části jeho pokračování – Respect Plus – se v životní formě zpívající a tančící Sámijka vrací do Prahy. Doprovázena výtečnou kapelou (Svein Schultz – bass; Gunnar Augland – bicí; Ole Jorn Myklebust – trubka, saxofon; Georg Buljo – kytara) vystoupí 15. listopadu v pražském KC Vltavská.
Další informace najdete na www.respectmusic.cz

Přidat komentář