Atelíer RAW (Tomáš Rusín a Ivan Wahla) Hadivadlo – Pasáž Alfa, Brno 2003

Prostory divadla jsou situovány v suterénech a parteru pasáže funkcionalistického paláce Alfa, který v letech 1934–1937 s některými změnami realizoval 7_06_Architektura1F. Hrdina podle projektu B. Fuchse. Tato skutečnost vedla architekty k restaurátorsky koncipovanému projektu, který obnovil původní funkcionalistické detaily. V pasáži tak byly repasovány kovové výkladce, kování nebo mramorové obklady. V interiérech schodišťová zábradlí, podlahy z marmolea, či vestavěná stropní svítidla. Vlastní prostory hle diště, jeviště i nutného technického a hereckého zázemí nebylo obtížné 7_06_Architektura2vzhledem k absenci cennějších detailů podrobit radikálnějším zásahům, které transformace klasického kinosálu v multifunkční kulturní prostor (umožňující pořádání klasických i alternativních divadelních představení, tanečních párty, filmových produkcí nebo koncertů) vyžadovala. Z tohoto důvodu bylo nutné např. vyrovnat 7_06_Architektura3původní zešikmenou podlahu, na které je ukotvena variabilní sedadlová elevace, prohloubit jeviště, redukovat počet míst na konečných 200 nebo pro potřeby zvukové a světelné režie implantovat do prostoru balkonu dva zaoblené boxy. Z provozního a technického hlediska je nové Hadivadlo blízké (ne-li inspirované) Plickovým projektem divadla Archa z let 1992–1994, co se však jeho architektonické podoby týče, působí mnohem skromnějším dojmem, což bezpochyby souvisí nikoliv s omezenými finančními prostředky, ale s duchovně spřízněným prostředím Hadivadla a lidmi kolem něho.

Foto www.raw.cz

Přidat komentář