Lubomír Šlapeta, vila Stanislava Nakládala, Olomouc, 1936

Jako blesk z čistého nebe musela na olomouckou veřejnost zapůsobit funkcionalistická vila, kterou po svém příchodu do Olomouce v roce 1936 pro místního podnikatele S. Nakládala realizoval mladý a talentovaný architekt Lubomír Šlapeta (1908 –1983). Velkoobchodník se sladem a majitel sladovny v nedalekém 7_architektura_1Grygově Stanislav Nakládal se s tvorbou Lubomíra Šlapety, žáka známé wroclawské Akademie seznámil prostřednictvím reprodukcí jeho díla v tehdy populárním časopisu Eva. Stavba, dokončená v roce 1936, náležela k architektově skupině náročně koncipovaných, individuálně řešených vil pro středně a výše situovanou klientelu, která dbala na reprezentační zřetel svých rodinných sídel a jejichž řešení se bratři Šlapetové věnovali od počátku třicátých let. V řadě, kterou charakterizuje vedle bílého průčelí rovněž dvojdílná, symetrická dispozice se zimní zahradou, byla ale stavbou poslední. Jistou paralelu můžeme spatřovat ve vile JUDr. A. Macourka v dnešním Frýdku -Místku z let 1932 –1933, či v opavském domě právníka R. Hesse z let 1934 –1935. V obou případech architekt proťal grafi cky pojednané průčelí domu, vztyčeného na vysoké cihelné podezdívce, pásovým oknem s vídeňským detailem rámu v líci. Rovněž u Nakládalovy vily Šlapeta 7_architektura_2zastínil vstupní dveře subtilní železobetonovou markýzou, propůjčující jinak dvojrozměrné hlavní frontě stavby prvek alespoň minimální plasticity, čímž jako by potvrdil Le Corbusierův výrok, že architektura je fantastická hra světla a stínů. Přesto jistou změnu olomoucká vila oproti svým předchůdcům zaznamenala. Obytný prostor již není vložen do jediného kvadratického tělesa, nýbrž do dvojice asymetrických, prolínajících se bílých krabic. Kompozice spočívající v průniku dvou kubusů architektovi umožnila rozehrát v přízemí velkorysý obytný prostor s halou, jídelnou a zimní zahradou. Jeho vizuální účinek umocnil použitím ušlechtilých materiálů a posuvných příček, poskytujících množství průhledů napříč jednotlivými místnostmi. Patro ovšem koncipoval o poznání skromněji. Kolem menší schodišťové haly rozvinul trojici ložnic, z nichž dvě spojil s rozlehlou terasou.

Foto Sbírka architektury Muzea umění Olomouc

Přidat komentář