Album měsíce června

album_mesiceVijay Iyer: Mutations
Syn tamilských emigrantů Vijay Iyer (nar. 1971, Albany, New York) patří k nemalé komunitě jazzmanů indického původu působících na hlavním pódiu světového jazzu. Je vhodné připomenout, že historie indického jazzu se píše už od dvacátých let jako kdekoli jinde ve světě, což způsobila přítomnost amerických a britských swingařů v této kolonii Spojeného království, později zrod bombajského festivalu Jazz Yatra v roce 1978. Mutations jsou osmnácté Iyerovo lídrovské album od roku 1995. V Evropě na jeho svébytnou hru upozornilo vydavatelství ACT albem Historicity (2009), následovalo Solo (2010), indické trio Tirtha (2011) a druhé americké trio Accelerando (2012). Iyer stylově vychází z moderního jazzu, s velkým smyslem pro rytmus a jeho tanečnost. Vedle vlastní tvorby zajímavě, byť s pietou, interpretuje skladby pestré směsi autorů, od Ellingtona přes Bernsteina až k Wonderovi či Lennonovi.
Shodně jako CD značky ACT, také novinka ECM byla nahrána studiově v New Yorku, kde se Iyer obklopil klavírem, elektronikou a výtečným smyčcovým kvartetem s houslistkami Mirandou Cuckson a Michi Wiancko, violistou Kylem Armbrustem a cellistou Kivie Cahn- Lipmanem, sólovými celebritami artificiální hudby. Na etiketě ECM Iyera však nalezneme už na albu Far Side Roscoe Mitchella (2007). Na CD Mutations Iyer opustil bezpečný břeh jazzu a představil opus (premiéra 2005), který producenta Manfreda Eichera musel nadchnout. Kompoziční záměr na styku jazzu, soudobé smyčcové kvartetní hudby, určený prostor pro improvizaci, funkčně se zjevující elektronické zvuky, to vše Vijay Iyer dokázal přetavit v jednolitý tvar složený z deseti obměn. Ty však nejsou variantami tématu, spíše tvoří pestrou svitu. Mutace jsou na albu rámovány Iyerovými skladbami Spellbound and Sacrosanct, Cowrie Shells and the Shimmering Sea (sólo klavír) – skladbou z Iyerovy prvotiny Memorophilia (1995) a novinky Vuln, Part 2 a When We’re Gone (obě pro klavír s ukázněnou elektronikou). Úvodní sólová je rozvážnou impresí, z níž se v různých obměnách zjevuje krátký zpěvný motiv; skladba z ticha přichází a v tichu se vytrácí. Vuln, Part 2 je uvedena přeletem elektronického zvuku před prvními takty klavíru, ten se opakovaně vrací a elektronika tvoří i různé rytmické figury a drobné ruchy. Jednotlivé Mutations mají přiřazeny návodné názvy. Mutation I. Air je minimalistickou skladbou s melodicky klenutým sólem. II. Rise s opakujícím se vzestupným monotónním souzvukem je dravě rušena violou, až přejde do volného dialogu všech nástrojů. III. Canon je až freejazzovou parafrází kontrapunktické formy kánonu hlasů smyčců a klavíru. IV. Řetěz zní jako rytmicky těžkopádný etnický tanec, po čase umírněný sólovým klavírem – než se nechá strhnout k dramatickému závěru. V. Automata z podivného zvukového chaosu tvoří za přispění elektroniky „kosmický“ prostorový dojem dokreslený hlubokými tóny cella; vrzavé zvuky ale mají na svědomí struny některého z přítomných. VI. Wawes si už názvem říkají o minimalistický princip a do něj vplouvající romantizující klavír. V VII. Kemel Iyer hráčům kvarteta předepsal jen přibližné pokyny pro svůj doprovod, skladba má neformální tvar plný napětí. Kratičký VIII. Clade je zběsilou hrou klavíru se smyčci. IX. Descent vrací hudbu k ukázněnému minimalismu, jenž se postupně změní v agresivní monotónnost. Mutation X. Time ukončuje vzrušující výlet do osobité komorní hudby Vijaye Iyera uklidňující zpěvnou pasáží s decentními perkusními zvuky vydávanými na trupy některých ze smyčcových nástrojů. Iyer je dnes jeden z mála skutečně originálních pianistů, navíc s nemalými skladatelskými ambicemi.
ECM/2HP, 2014, 60:20
album_mesice2

Přidat komentář