Apokalypsa teď a poté, mutantní hip hop a preparovaná preludia Anthonyho Paterase

Dnes částečně v Berlíně žijící Australan Anthony Pateras se narodil v roce 1979 v Melbourne jako syn makedonských přistěhovalců. V pěti letech se začal učit na piano a v osmnácti se rozhodl pro dráhu skladatele. Pak ale zjistil, že je tyto aktivity možno spojit a bylo vymalováno. 11_06_Svet_jine1Zásadní krok pro Anthonyho bylo, že poslal své nahrávky Johnu Zornovi a ten mu promptně vydal profilové album Mutant Theatre na svém labelu Tzadik. Úvodní skladba Transmutations napsaná pro šestihlavý The Victorian College Of The Arts Percussion Ensemble vedený Petrem Nevillem jasně vystihuje Paterasův smysl pro polyrytmické eskapády, které zúročil také v kompozicích pro svou dvorní perkusistku Vanessu Tomlinson. Zcela zásadní je zde ovšem skladba Twitch pro stejnojmenný soubor, který je schopen pojmout autorův smysl pro postmoderní kompozice non plus ultra. V tomto tělese, které spojuje klasické nástroje s elektronikou hraje i Vanessa 11_06_Svet_jine2Tomlinson a v neposlední řadě také trombonista James Wilkinson z kapely Bucket Rider. O počítačové breaky se zde stará dlouholetý Paterasův souputník Robin Fox. Ten je podepsán i na albech Coagulate a Flux Compendium. Jejich společná tvorba sahá od paraminimalismu až po hlukové erupce, které jasně definuje skladba Apokalypse Now And Then. Jejich dalším projektem je mutantní hiphopová úderka Beta Erko, kde vedle nich působí turntablista Martin Ng a kongeniální MC Vulk Makedonski, který přechází volně z makedonštiny do angličtiny a libovolných dalších jazyků. V roce 2003 spojil Pateras své síly také s pianistou Chrisem Abrahamsen z kapely The Necks (jejížm leaderem je Tony Buck známý například ze spolupráce s klezmer-hardcoreovou partičkou Kletka Red) a vytvořili spolu neuvěřitelné duo, které zvládá brilantní kompozice, pro něž by za jiných okolností bylo zapotřebí osmi pianistů. Jejich estetika vychází ze vzorců, které používají ve své tvorbě například Rhys Chatham nebo John Cale. Anthony tvrdí, že hrát s Chrisem je pro něj opravdu vzrušující. Příští rok 11_06_Svet_jine3plánují vydat CD/DVD, které by se mělo skládat z hlukových stěn vytvářených na klavíry a pětihodinového koncertního záznamu, kde oba hráči nehrají na své nástroje prsty! V roce 2002 Pateras založil trio s kmenovými členy kapel Bucket Rider, Lazy a Eastern Grey – bubeníkem Seanem Baxterem a kytaristou Davidem Brownem, které budeme mít možnost shlédnout 2. prosince v rámci jejich evropského turné také na festivalu Alternativa v pražském Divadle Archa. Jejich něžnětonážní improvizace jsou postaveny na zvuku preparovaného piana, který se mísí s filigránskou hrou především štětečky hranými pasážemi na virbl a činely a těžko popsatelnou Brownovou elektroakustiskou kytarou.

V neposlední řadě se Pateras věnuje také skládání hudby ke krátkým experimentálním filmům a v roce 2001 stál 11_06_Svet_jine4společně s Cameronem Reynoldsem u zrodu akce Articulating Space, která spojuje zvukové instalace s projekcemi a dává prostor všem hudebním formám od post-klasiky až po noise. To, že je kurátorem právě tohoto projektu, je pro něj zcela signifikantní, protože sám je schopen psát seriózní kompozice pro symfonické orchestry a zároveň vytvářet postdadaistické legrácky na různá elektronická udělátka. A mnohdy tyto postupy dokáže dokonale propojit.

Foto archiv

 


Diskografie:

Anthony Pateras: Malfunction Studies (self released 2002)
Anthony Pateras + Robin Fox: Coagulate (Synaesthesia 2003)
Anthony Pateras: Mutant Theatre (Tzadik 2004)
Pateras – Baxter – Brown: Ataxia (Synaestesia 2004)
Beta Erko: I’m OK You’re OK (Quecksilber 2005)
Pateras – Baxter – Brown: Gauticle (Synaestehsia 2006)
Anthony Pateras + Robin Fox: Flux Compendium (Editions Mego 2006)

Přidat komentář