Cold Spring – Ostrovní industriální instituce

V našem seriálu plném jubilejních oslav jsme se zatím většinou věnovali labelům, které jsou široké posluchačské veřejnosti dobře známé. Dnes po několika měsících uděláme úkrok stranou a připomeneme si, že právě v letošním roce je to 25 let, co vznikl a dodnes funguje nejvýznamnější industriální label Britských ostrovů nazvaný Cold Spring. Při této příležitosti jsem vyzval jeho zakladatele Justina Mitchella, aby mi odpověděl na pár otázek.

Co tě vedlo k tomu založit vydavatelství?
Hrál jsem tehdy hned v několika kapelách, které nemohly najít vydavatele pro svoji muziku. Takže vydat album na vlastní triko se zdálo být jediným řešením, pokud jsme chtěli muziku distribuovat mezi lidi. V té době jsem se navíc ochomýtal často v Londýně a tamní industriální scénu jsem znal jako své boty.

Jak těžký byl přerod z kazetového fungování labelu na vinylové, potažmo cédéčkové vydavatelství?
Překvapivě docela snadný. Možná mi pomohl fakt, že zrovna v té době jsem řešil výrobu a distribuci přes jednu velkou indie firmou, která tento náš přerod zafinancovala.

Jedním ze základních stavebních kamenů vydavatelství jsou nosiče Psychic TV. Jak jste se s Genesisem P-Orridgem seznámili a jak došlo k tomu, že začal u Cold Spring vydávat muziku?
V roce 1986 jsem pro Thee Temple Ov Psychic Youth a Psychic TV pracoval. Znám Genesise od té doby, takže když můj label začínal získávat na vážnosti, oslovil jsem ho, zda by nechtěl svou muziku u nás vydávat a on souhlasil.

Jak těžký byl přerod vydavatelství z poštovního mail orderingu na webový shop?
Vcelku přirozený. Před nástupem internetu jsem měsíčně tisknul 1 500 katalogů a snažil se je všemožně dostat mezi fanoušky. Dnes si fanoušek sám zaregistruje svůj email v databázi na webových stránkách a my mu začneme pravidelně posílat naše relevantní informace. Dnes máme více než 10 000 odběratelů našeho newsletteru, ale vedle toho se stále snažíme udržet při životě náš kamenný obchod a kancelář v Glossop, Derbyshire.

Základními stavebním kamenem labelu jsou projekty vydávající industrial a neofolk. Jaký vztah máš k těmto žánrům?
Rozmanitost je klíčem k přežití vydavatelství. My se věnujeme řadě stylů. Vydáváme například i temný pop Anni Hogan s hosty Nickem Cavem a Markem Almondem.

Obrovský zájem provázelo vydání remixů Coil pro Nine Inch Nails. Jak se podařilo přesvědčit Trenta Reznora, aby tuto kolekci vydal u Cold Spring?
Trent několika rozhovory prodeji remixové desky opravdu pomohl. Práva na remixy ale vlastní Danny Hyde, dlouholetý producent a studiový technik Coil, se kterým jsem se na vydání dohodl. A to nebylo tak těžké. A na to samé se musím zeptat v případě Stevena Severina ze Siouxsie And The Banshees, který u Cold Spring vydává svou hudbu k filmům.
V době, kdy jsem mu nabídl spolupráci, právě hledal vydavatele. Měl jsem trochu štěstí.

Máš jako dlouholetý šéf labelu nějaké zásady, podle kterých celé vydavatelství řídíš?
Musíš mít pořád oči a uši na stopkách. Mít přehled, co se na scéně děje a když se vyskytne výrazná osobnost, v tu správnou chvíli ji začít podporovat. Kdybych takhle čtvrtstoletí nehlídkoval, už by Cold Spring dávno nefungovalo.

Co připravuje label Cold Spring v nejbližší době?
Hromadu nových titulů. Určitě vyjdou desky Coil, Psychic TV, Z‘ev, Hijokaidan, Sutcliffe Jügend a Iron Fist of the Sun. Navíc připravuji i několik DVD s Coil, Test Dept, Foetus a Current 93, Khost, Merzbow, Tunnels Of Āh nebo Davea Balla ze Soft Cell plus některá další překvapivá jména.

Co oslava 25 let fungování labelu. Bude?
Něco zřejmě připravím na konec tohoto roku.

Máš, Justine, po 25 letech vydávání nějaký sen, který bys rád uskutečnil?
Starost o label je každodenní práce. Neustále se ujišťuješ, že všechno je na svém místě, desky pro distribuci jsou připraveny atd. atd. Za těch 25 let jsem alespoň na britských ostrovech pracoval v nějaké podobě s každým, kdo na industriální scéně něco znamenal nebo právě znamená. Nemělo by mě zřejmě nic překvapit, ale to není pravda. Nikdy totiž nevíš, co další den přinese.

Přidat komentář