CPR Electrio

cpr_electroOndřej Pivec přesídlil v roce 2009 do New Yorku především proto, aby se dál vzdělával v jazzu a aby byl blíže dění v tomto žánru. Nakonec se vše vyvíjelo trochu jinak. Kromě toho, že mladý evropský varhaník našel práci jako hudební ředitel v jednom afro­americkém(!) kostele, přičichl také k producentskému řemeslu ve stu­diu a víc než dříve pracuje se zpěvá­ky. Vedle jazzu a gospelu se věnuje také soulu a r&b. „Velmi mě to oslo­vuje, ale zpočátku byl šok, když jsem pochopil, že kromě hraní jazzu na ur­čité úrovni neumím vůbec nic. Mu­sel jsem tedy začít jakoby od začátku. To mi velmi otevřelo oči a jsem za to rád,“ řekl Ondřej v jednom rozhlaso­vém rozhovoru v roce 2012.
V té době už existovala skupina CPR Electrio, kterou dal dohroma­dy spolu s dalším americkým Če­chem, saxofonistou Karlem Růžič­kou jr., a s americkým bubeníkem Russellem Carterem. Skupina, jejíž repertoár stojí na kombinaci elektro­nických nástrojů s živým jazzovým in­strumentářem, přitom výborně zapa­dá do Ondřejova osobního příběhu, ve zkratce vylíčeného v předchozím odstavci. Album, které CPR Electrio v New Yorku nahrálo a v Česku vy­dalo, lze totiž vnímat jako soundtrack k pozvolnému plnění jednoho americ­kého snu. Vlastně dvou, protože Rů­žičkovo americké dobrodružství by­chom neměli opomíjet.
Třebaže je většinovým autorem původních kompozic na albu Karel Růžička jr., Pivcovy skladby – včet­ně krátkého Intra a Outra – jsou po­jítkem s varhaníkovými českými pro­jekty, tedy s nahrávkami Organic Quartetu. Jenže hned první plnohod­notná skladba alba, Růžičkova Land Of Malbec, ukazuje, že škála žánrů, které Electrio nabízí, bude rozsáhlej­ší. Po této hravé taneční latině nastu­puje Pivcova Ray’s Praise s výraznými hammondkami, vyvážený kompromis mezi bluesovou náladou a easy liste­ning stylem, který prostupuje celým albem. Zatímco Pivec – jak je na jeho nahrávkách zvykem – hravě zastoupí harmonickou složku i basovou linku, Růžička jakoby suploval rockovou ky­taru a posouval celek k jazzrocku.
Další skladby alba nabídnou střída­vě dokonalou souhru celého tria (do popu laděná Růžičkova Naturally) i sofistikovanější duely jednotlivých nástrojů (saxofonové rozvíjení melo­die v Time For Love, podbarvené kla­vírem). Russell Carter, jehož bicí vět­šinou pouze dobře slouží celku, se naplno blýskne ve svém autorském čísle Vivid Illusions. Zatímco na kon­certě by do celku zapadla naprosto skvěle, při intimním poslechu alba bu­benické sólo i struktura skladby po­stavená na schématu nahození téma­tu a odpovědi působí malinko rušivě. Ještě diskutabilnější však je závěrečná I Hear Music, swingová melodie Bur­tona Lanea z počátku 40. let, kterou zde jako host zpívá Jazzmeia Horn. Přestože jde na tomto albu o jediný přímý odkaz na jazzovou tradici, pro­vedení skladby celek paradoxně ještě víc posouvá ke kvalitnímu popu.
Album, na kterém Ondřej Pivec hra­je vedle hammondek a elektrického piana na syntezátory, Karel Růžička střídá saxofony s dechovým kontro­lerem EWI a Russell Carter klasickou bicí soupravu s elektronickými pady, k popu směřuje naprosto logicky. Přitom samozřejmě nejde o pokles­lou variantu žánru, kterou známe ze zdejších komerčních médií, ale pop na vysoké hráčské úrovni, v dob­rém slova smyslu americký. Jazzo­vý jazyk přitom neustupuje zcela, ale zůstává zachován ve způsobu komu­nikace mezi hráči, v rozvíjení témat a ostatně i v délce některých skla­deb. Všechno to má vnitřní logiku, která souvisí nejen s životním příbě­hem a dosavadním hudebním směřo­váním Ondřeje Pivce, ale také s ději­nami populární hudby. Jejím středním proudem byl kdysi dávno předválečný swing. Dnešní americký pop vychází ze soulu a r&b, tedy opět z afroame­rických žánrů. Z větší části české CPR Electrio si tyto styly dokázalo osvo­jit a vystavět na nich svou představu o zvukově bohaté hudbě, která se dobře poslouchá.
Animal Music, 2013, 48:38

Přidat komentář