Cuneinform Records v roce 2012

Americký label Cuneiform v loňském roce opět vydal pestrobarevnou kolek­ci cédéček, která mapuje zajímavou hudbu napříč žánry i kontinenty, sahá do minulosti i přináší zbrusu nová díla. Cuneiform si sice v posledních le­tech spíše udržují relativně stálý okruh interpretů, ale mnozí z nich patří mezi stálice alternativní rockové i jazzové scény v jejích nejrůznějších podobách.
Rockové mutace

cuneiform_records1Coloradská avant-progrocková kapela Thinking Plague si dala s no­vým albem Decline And Fall (Rune 320) opravdu načas, neboť jejich předposlední epochální opus A His­tory of Madness vyšel již v roce 2003. Od té doby prošla skupina řadou personálních změn a jediným prvopočátečním členem zůstává ky­tarista a výhradní autor veškerého repertoáru Mike Johnson. Starono­vými členy jsou zde hráč na saxofo­ny a klarinety Mick Harris a baskyta­rista Dave Willey, kteří s Johnsonem paralelně působí též v souboru Ham­ster Theatre. Zásadní změna však nastala na postu zpěvačky a no­vou oporou Thinking Plague se sta­la Elaine Di Falco, která svým vele­jemným příjemným vokálem dodává novým kompozicím méně hororový charakter, než tomu bylo v minu­losti. Poetika souboru vychází z tra­dic nejstarších nahrávek hnutí Rock In Opposition (zejména Art Bears a Henry Cow). Zpěv Elaine není sice tak syrově průrazný jako u Dagmar Krause, ale její hlas má podobnou barvu. Překročením stínu minulé fe­nomenální nahrávky sice nové album není, ale bohatě strukturalizované skladby mají svou sílu a údernost.
cuneiform_records2Power-duo Ahleuchatistas ze Se­verní Karolíny tvoří kytarista a bas­kytarista Shane Perlowin a bube­ník Ryan Oslance. Jejich sedmé (na Cuneiform třetí) album dostalo ná­zev Heads Full of Poison (Rune 347) a je opět mixem nejrůznějších in­spirací od Jimiho Hendrixe po Joh­na Zorna. Je to opus plný minulých i budoucích traumat a nervní instru­mentální muziky. Od první do po­slední chvíle neurotropní nářez bez kormidla ve frenetickém běhu i uvol­něných mezihrách. Psychedelické seance střídané se zvukovými erup­cemi, kde rockovou dynamiku dopl­ňují experimentální hluky s melodic­kou i kakofonickou kadencí a jemné vychytávky střídají bouřlivé pasáže i zvukové plochy a vytvářejí tak obraz dnešní doby.
cuneiform_records3Elektronik Steve Moore naroze­ný v roce 1975 v Pittsburghu neza­pře své vlivy, mezi něž patří zejmé­na německá kapela Tangerine Dream či řecký klávesista Vangelis. Tou nej­větší inspirací však pro něj byl tele­vizní seriál Star Trek. Jeho album Light Echoes (Rune 343) balancuje na pokraji ambientu a space music a osciluje na hraně new age a niter­né elektronické hudby s dávnými od­kazy i současnou repetitivní melodi­kou. První našláplou skladbu Tyken’s Rift už však další nahrávky nepřeko­nají, a tak jsme svědky elektronic­kých meditací bez hlubšího ponoru.
cuneiform_records4Mnohem sofistikovaněji k elektro­nickým výbojům přistupuje trombo­nista, hvízdač a mistr nejrůznějších hejblátek Brett Sroka v třetí inkar­naci kapely Ergo, kde mu na opusu nazvaném If Not Inertia (Rune 339) sekundují především klávesista Sam Harris a bubeník Shawn Baltozor, ve třech skladbách ovšem zvýrazňu­je zvuk souboru, sice velmi mladá, ale výrazná kytaristka Mary Halvor­ son, která se proslavila mimo jiné i coby členka Tria bubeníka Toma Raineyho a v řadě dalších formací al­ternativního jazzu. Na tomto albu na­jdeme ozvěny hudby Sun Ra i Sigur Ros. Je to průnik nejrůznějších žán­rů, který má rockový drive a spoustu experimentálních kudrlinek. Zádum­čivost se setkává s hloubavými lin­kami i nenápadným (ne však nená­paditým) humorem.
cuneiform_records5Titul Acte V (Rune 332) jistě za­ujme příznivce evropského jazzroc­ku, neboť jeho protagonista, fran­couzský skladatel a bubeník Patrick Forgas začínal v sedmdesátých le­tech minulého století jako souput­ník tehdejší canterburské scény a pro své první projekty rekrutoval členy kapel Magma či Zao. Jeho For­gas Band Phenomena nepřináší sice nic příliš inovativního, ale rytmická sekce se zde skvěle snoubí s decho­vými nástroji i houslemi. Jeho hudba je poklidná a zároveň lehce cirkusově rozverná. Těží z odkazu Franka Zappy či Soft Machine, ale vychází z fran­couzských avantgardních tradic.
Jazzové mutace
jazzove_mutaceI tentokrát zabrousili Cuneiform Records do archivů a byla to opět skvělá volba. Trombonista, sklada­tel a aranžér Michael Gibbs je žijící jazzovou legendou, která se uplatnila v i jiných žánrech. Spolupracoval na­příklad s Patem Methenym, Johnem McLaughlinem, Johnem Scofieldem, Michaelem Mantlerem, Joni Mitchell, Whitney Houston, Peterem Gabrie-lem či Billem Frisellem. V letech 1995 až 2003 působil mimo jiné také jako dirigent severoněmeckého rozhlaso­vého jazzového orchestru NDR Big­band, s nímž natočil řadu vlastních skladeb i nejrůznější evergreeny. Prá­vě tuto jeho tvář přináší CD se sig­nifikantním názvem Back in the Days (Rune 322). Jedním z častých Gibb­sových souputníků byl také věhlas­ný vibrafonista Gary Burton, není proto divu, že si ho pozval i při této příležitosti. Burton exceluje přede­vším v úvodní Gibbsově skladbě The Time Has Come, která je inspirována veršem z básně Mrož a tesař z knihy Alenka za zrcadlem od Lewise Car­rolla. Tahle inspirace není náhodná. Gibbsova hudba může na první po­slech znít celkem standardně, ale při hlubším vnímání pochopíte ko­lik je v ní skryto fantazie. Celé album uzavírá slavná kompozice Country Roads, pod kterou jsou podepsáni právě Gary Burton a Steve Swallow.
jazzove_mutace2Projekt Holy Abyss (Rune 334) iniciovali newyorský kytarista Joel Harrison a italský basista Loren­zo Felicitati. Velký prostor tu do­stal ovšem i původem vietnamský, v USA žijící trumpetista Cuong Vu, který se proslavil zejména díky pů­sobení v Pat Metheny Group. Velice pohodová vzdušná muzika, z níž čiší nostalgie a nesmírná nebeská uvol­něnost. Velice nápaditá, ale neoká­zalá aranžmá, kde má každý zúčast­něný hudebník dostatečný prostor se projevit a na druhou stranu veli­ce kompaktní celek, který šlape jako švýcarské hodinky.
jazzove_mutace3Protagonisty souboru Living By Lanterns jsou chicagští jazzoví vi­zionáři – vibrafonista Jason Adasie-wicz a bubeník a elektronik Mike Reed. Ti se na opusu nazvaném New Myth/Old Science (Rune 345) nechali inspirovat dosud nepubli­kovanými kompozicemi a improvi­zacemi legendárního saturnského mága Sun Ra. Ve hvězdném obsa­zení, kde opět perlí kytaristka Mary Halvorson nechybí ani kornetis­ta Taylor Ho Bynum či tenorsaxo­fonistka Ingrid Laubrock. Šaman­ské motivy tu dostávají konkrétnější charakter, ale esprit rituálních eska­pád zůstává zachován. Je to nad­časová nahrávka, v níž se dostává­me do dob od velkého třesku až po apokalyptickou vizi zániku vesmíru. Afroamerický trumpetista Wadada Leo Smith je často označován jako nástupce Milese Davise, jehož sklad­by ostatně zaranžoval a nahrál svého času po svém společně s kytaristou Henrym Kaiserem v projektu Yo Mi­les! Jeho záběr je ovšem mnohem širší, což dokazuje i nový čtyřdisko­vý komplet Ten Freedom Summers (Rune 350-353), který obsahuje na­hrávky s jeho Golden Quartetem či Quintetem, v nichž se občas blýskne i famózní bubeník Pheeroan akLaff, ale z velké části také výlety do vod vážné komorní hudby, k čemuž při­zval ansámbl Southwest Chamber Music. Smith tady vzdává hold bojov­níkům za lidská práva v letech 1954 až 1964. Rozsáhlé kompozice mají kromobyčejně naléhavou atmosféru a vyjadřují utrpení generací utlačo­vaných. Smithova trubka se zde vzná­ší nad smyčcovými party i jazzovou kapelou nové doby. Rozhodně jedna z největších perel této kolekce.

Akordeonové mutace
Akordeonista Alec K. Redfearn vyrůstal na avantgardním hardcoru i brutálním metalu, nicméně v prů­běhu let do sebe vstřebal řadu folk­lorních inspirací od anglické lidové hudby, přes dědictví střední Evropy až po indickou klasickou hudbu. To vše zúročuje se svou kapelou Eyeso­res v neobvyklých konotacích. Jeho nové CD Sister Death (Rune 344) je inspirováno filozofií svatého Františ­ka z Assisi i různými okultními věda­mi. Elektronika mixovaná s ruskými dumkami. Vše prošpikováno motivy sexu a smrti, pomíjivosti i znovuzro­zení. Bohatá instrumentální aranž­má, v nichž nechybí syntezátory ani lesní roh či violoncello a vskutku podmanivé vokály. Dílo plné mysti­ky a magie, kde z veškeré temnoty vyvěrá světlo naděje.
akordeonove_mutaceDesetičlenný afro-karibský avant­gardní ansámbl Positive Catasto­phe, který se dal dohromady v ro­ce 2007 z muzikantů působících také na newyorské kreativní jazzo­vé scéně, má už ve svém názvu jis­tý paradox. Na jejich novince Dibru­jo, Dibrujo, Dibrujo… (Rune 336) se střídají latinskoamerické taneční ryt­my s vtipnými improvizacemi, které upomínají na prastarou poetiku Diz­zyho Gillespieho či Johna Coltranea, ale opět se tu kdesi vznáší duch Sun Ra. Protagonisty jsou zde již zmi­ňovaný alchymický kornetista Tay­lor Ho Bynum a perkusista a voka­lista Abraham Gomez-Delgado. Zpěv a akordeon, který obstarává Kamala Sankaram, má spíše tmelící charak­ter. Jednotlivé části jsou inspirovány klasickými literárními díly, například Moby Dickem od Hermana Melvillea či Lordem Jimem od Josepha Con­rada. V hudbě se ozývají zvuky moře a vše je prozářené sluncem, ale za touto optimistickou atmosférou vždy číhá nějaké nebezpečí.
akordeonove_mutace2Švédský akordeonista Lars Holl­mer byl jednou z výrazných osob­ností hnutí Rock In Opposition a leaderem jejich průkopnické kape­ly Samla Mammas Manna, která se posléze transformovala pod různě mutující názvy až po Von Zamla. Ze­mřel na Štědrý den v roce 2008 a za­nechal za sebou řadu nedodělaných projektů, které se rozhodl uspořá­dat jeho syn Gabriel Strand Hollmer. Z mnoha hodin demosnímků sesta­vil kolekci With Floury Hands (Sket­ches) / Med Mjolad Hand (Skisser) (Rune 340), která obsahuje šesta­dvacet pozoruhodných legračních hříček i vážnějších skic. Hollmerova nápaditost, jeho fascinace skandi­návským folklorem i smysl pro jaz­zovou i rockovou invenčnost tu má opravdu mnoho tváří. Signifikant­ně tuto kolekci uzavírá nedodělaná skladba In the R.I.O., která se vrací ke vzpomínkám na konec sedmde­sátých let minulého století, kdy mělo panevropské uskupení soukmenov­ců rocku v opozici největší sílu. Epo­chálním bonusem je pak DVD z kon­certů v Portugalsku a ve Švýcarsku z roku 2005, kde Larsovi v závěru sekunduje quebecká formace druhé generace Rock In Opposition Mirio-dor či belgický fagotista Michael Berckmans, někdejší člen další po­zoruhodné formace z okruhu R.I.O. Univers Zero. Parádní pocta velkému umělci, který byl jednoznačnou iko­nou světa jiné hudby.

Přidat komentář