Děti kapitána Morgana: S rozkoší vylizuji omáčku

deti_kapitana_morganaTuzemských odpovědí na Toma Waitse jsem pár slyšel, ale všechny postrádaly tu pravou atmosféru špi­navých uliček odvrácené strany vel­koměsta. Chyběl jim ten pach levné­ho jídla z vývařoven, moče a splašků. Temná zákoutí, kam nikdy nepronik­ne sluneční paprsek, zato tam bují drobná kriminalita jako zhoubné ná­dory na kůži spálené sluncem. Ne­pulzovaly životem plným špíny. A je jedno, že názvuky blues, jaké se obje­vují hned v úvodním Člověku z měs­ta, vystřídá zparchantělá country, kte­rá v Kejklířích zní, jako by ji hrál Zoot Horn Rollo. Akordeon spíš sípe nebo napodobuje neumětelsky hrané indic­ké harmonium jako v Lodi bláznů, kde se snoubí s karibským rytmem.
Děti kapitána Morgana nefasci­nují ohromujícími instrumentálními schopnostmi a není na první poslech patrné, co všechno mají naposlouchá­no, i když je toho určitě dost. Zběsi­lé S prostě má uhnaný rytmus hard coru, zní v něm i překreslená pokrou­cená kytara a táhlé tóny tuby. Děti kapitána Morgana chvíli znějí jako Kvartet dr. Konopného, aby vzápětí vystřihli čistou countryovku i s ne­zbytným banjem, nebo alternativní Každý chlap má trojky kozy s absurd­ním textem jak Majkl Džekson sbalil na Broadwayi Boženu Němcovou. Klo­potný dechovkový valčík Svatby s tex­tem jak od Daniila Charmse vystřídá alternativní Tiše, hrané za kobylkou a na preparované piano.
Děti kapitána Morgana dobře vědí, jak důležitý je výraz a náznak, mnoh­dy nechají motivy nedopovězené, jen nahozené a pouze vzácně je nechá­vají vyznít celé, aby se od nich zase oprostily, jako ve Strašidlu postave­ném a riffu kytary.
I když se propojení s Waitsem nedá popřít, zřetelné je v ideovém pojetí i ve výrazu, záběr kapely je širší a její koře­ny sahají jinam, někam k městskému folklóru, k žižkovským odrhovačkám přefiltrovaným Brechtovým dvorním skladatelem Kurtem Weillem. Děti ka­pitána Morgana nabízejí třígrošovou operu dneška.
Zřetelné jsou ohlasy undergroun­du, patrné v melodeklamativním na­léhavém vokálu, ale hlavně v zájmu o vše, co je na okraji, opomíjené, ne­nablýskané, špinavé, ale živé. Nejzře­telnější je to v textech, ukazujících pe­riferii života. Špinavej je dokonalým vyjádřením undergroundového posto­je, o který se mnoho androšů celý ži­vot marně snaží. Však jich taky část psal Milan Kozelka, který má blízko k opravdovému undergroundu spo­jenému s drsným světem Hrabalo­vých dělníků z Kladna.
Děti kapitána Morgana s lehkostí dosáhly hospodské pravdivosti pábi­telů, o jaké Tři sestry nanejvýš jen tiše snily. Ani Martin Kraus nebyl nikdy tak upřímný. O smrti zpívají přiroze­něji než Radůza a jsou undergroundo­vější než většina undergroundu.
Bohužel další nové desky od Gueril­ly už tak přínosné nebyly. Bratři Kara­mazovi na výběru The best of 93–13 jen potvrzují, že nikdy nenašli vlastní tvář. Sice je lákalo alternativní blues, ale skončili u hard rocku nebo u pře­kvapivě líbivých písní. Ale pořád jsou lepší než Jiříkovo vidění na albu V po­li strom s pompézním zvukem kláves, nekonečným sólem kytary a ženským sborem. Ještě se mi z nich ježí hrů­zou zbylé vlasy. Ještě že jich už moc nemám.
Guerilla Records, 2013, 48:02

Přidat komentář