Easel: Bloom

easelŠvýcarský tenorsaxofonista a basklarinetista Christoph Erb pokračuje na Exchange, koncertní odnoži Veto Records, v prezentaci svých utkání s chicagskými avanturisty. Tentokrát své spřežení nazval Easel a jeho členy jsou violoncellista, kytarista a elektronik Fred Lonberg-Holm (se kterým například muzicíroval na CD Duope 2013) a bubeník a perkusista Michael Zerang (kterého můžeme slyšet na nahrávce Erb / Baker / Zerang). A je třeba říci, že tato trojice tentokrát v chicagském Kingsize Studiu vystupňovala svoji zběsilost hned v úvodní třiadvacetiminutové Corolle; jde tu skutečně o rozzuřený výtrysk, vymítání (hudebních ďáblů), skřípějící ataky a protiataky bobtnají, výbojničí, kolotají na vysoké obrátky, eruptivně túrují, vyříceně harampádí a valchují celý prostor. Intenzita se sice po čase proměňuje, ale rozvrzanostní základ, plný uštěpačnostního úštipkování, setrvává, je to vroucí (nikoli vřelý) kotel, vypouštějící páru. Ale i v tomto nezadržitelostním rumplování se pojednou rozprostře cello, pak otěže převezmou humpolácké bicí, až se nám zdá, že Zerang poráží zvukové kuželky a promlacuje je, ale nadtrženostní prim nesmířlivého virválnění má přece jenom Erb, vytěsňuje své kolegy (což si oni nedají samozřejmě líbit) a z této skrumáže kdo z koho vycházejí nakonec všichni paritně. Spíše než současné trendy v improvizačním dění se mi to jeví jako odezva časů počátků free jazzových klání s ještě dynamičtější razancí. Téměř dvanáctiminutový Calyx působí sice poněkud potichleji, zahloubaněji a pokusničtěji, nicméně i tady jde o hrubozrné šmirglování, uskřinutostní harašivost a prskoletné (u) skřipcování. Tato balancující rozčepýřenost je zjevná i v závěrečné více než čtrnáctiminutové Perigon, provrzávající se přes propátrávající pinkanou s úhybně propletencovaným štipcováním až k rozjívené dřeni prazvuků, zarputile provrzávané skutečně na výdrž, tudíž k nezastavení. Když se ti tři průskočně i záskočně dohrnou do konce, uvědomujeme si, že takhle by zřejmě mohli vegetovat do aleluja. Ale komu svědčí takovéto vratně disparátní a vypráskané manévry, přijde si skutečně na své.

veto-records / exchange, 2014, 49:21

Přidat komentář