Furt aneb Elektronická empatie mezi improvizací a kompozicí

Londýnské duo Furt založili v roce 1986 skladatelé Richard Barrett a Paul Obermayer, jejichž tvorba sahá od vážnohudebních opusů až po zcela abstraktní výboje. 4_Svet_jine_hudby1Kongeniální souznění jim umožňuje jejich produkci současně precizně plánovat a zároveň dávat některým procesům zcela volný průchod. Hračičkaření se tu prolíná s velmi sofistikovanými propletenci. Jsou to fantazijní světy dítěte kontrolované v tom nejlepším slova smyslu prizmatem dospělého myšlení. Není to odcizené manipulování s mašinkami, ale hluboce humanoidní exprese, v níž cítíte skutečnou, byť do všech stran rozevlátou harmonii.
Jejich nahrávky pronikly do širšího povědomí posluchačů alternativní hudby zejména poté, co jim dal prostor saxofonista Evan Parker na své značce Psi Records. Hned první album pod touto markou s příznačným názvem Dead Or Alive prezentuje ve dvou rozsáhlých skladbách jejich studiovou podobu i žiunivé vystoupení z renomovaného festivalu Freedom Of The City. Mice je strukturováno do uzavřeného vnitřního světa a naopak Sad Fantasy expanduje k posluchači a dává mu pocítit spíše jakousi pozitivní futuristickou nostalgii než smutek ad hoc. Následující dílo Omnivm bylo inspirováno románem Flanna O’Briena The Third Policeman, v němž se mimo jiné říká: „Některé hluky jsou hlučnější než jiné.“ Na jednu stranu je tohle CD opravdu víc noisy, ale využívá i zkreslených samplů spřízněných akustických hudebníků včetně Evana Parkera, kontrabasisty Barryho Guye či perkusisty Paula Lyttona.4_Svet_jine_hudby2
Na konci roku 2005 vytvořili Furt speciální projekt fORCH, kde jim více než sekudovali saxofonista John Butcher, harfenista Rhodri Davies, perkusista Paul Lovens, vokalisté Phil Minton a Ute Wassermann a hráč na preparované piano a elektronik Wolfgang Mitterer. Výsledné dílo Spin Network představuje nonet muzikantů v symbióze, kterou by jim mohly závidět i mnohé jiné živočišné druhy. Nebyl to ovšem jednorázový projekt, ale otevřená forma, která má své pokračování při dalších koncertech, jichž se posléze zúčastnili například houslista Aleksander Kolkowski nebo mladý newyorský trumpetista Peter Evans. Není ovšem vyloučeno, že se tento orchestr rozroste i do vícečlenné sestavy. Zkrátka work in progress jak má být. Paralelně vyšlo i CD Furt plus, kde zmiňovaní hudebníci doplňují elektronické melanže svým způsobem jednotlivě. Mezi nejzdařilejší patří skladba Solu tion D, kde Furt doplňuje Barrettova družka Ute Wassermann, která s ním nahrála řadu nonkonformních nahrávek a Barrett její hlas postprodukoval i na jejím sólovém albu Birdtalking. S Ute a strůjcem zvukových objektů Adamem Bowmanem by měli Furt vystoupit i na letošním ročníku Freedom Of The City na začátku května.
Zatím poslední album dua Furt Sense je svým způsobem mnohem spirituálnější než předchozí opusy. Je to hledání souvislostí mezi emocí a intelektem. Opět nikoliv počítačová kalkulace, ale odhalení obou hráčů propojených niternými kapilárami.
Pro oba členy Furt rozhodně není toto duo jediná aktivita. S jejich dalšími eskapádami vás seznámíme v dalších pokračováních Světa jiné hudby.

Diskografie:
Live In Amsterdam (X-OR 1994)
Angel (jdK production 1999)
Defekt (Matchless Records 2002)
Dead Or Alive (Psi Records 2002, 2004)
Omnivm (Psi Records 2004, 2006)
fORCH: Spin Network (Psi Records 2005)
Furt plus: Equals (Psi Records 2005)
Sense (Psi Records 2009)

Furtlogic.com

P. S.: Tvorbu kapely Furt si můžete poslechnout v rámci pořadu Svět jiné hudby

Foto archiv

Přidat komentář