John Shiurba aneb Kytarista mnoha tváří

John Shiurba (1965) je hračičkář. Už od útlého dětství si vystřihoval modely kytar z kartónového papíru a vymýšlel si svou imaginární diskografii, k níž vytvářel i vlastní obaly. Se skutečnou kytarou pak začal v deseti letech. Jeho prvním hudebním idolem byl Elton John, krátce nato přišli Led Zeppelin, potom The Clash a přes Talking Heads a King Crimson se dostal ke Captainu Beefheartovi, který ho v raném období ovlivnil nejvíce.
O své tvorbě prohlašuje: „Nikdy mě neuspokojovalo mít jenom jeden projekt. Mám spoustu hudebních zájmů a ty se často nehodí do jedné kapely. Miluji svobodnou improvizaci, ale občas cítím potřebu hrát něco strukturovaného. Když jsem byl mladší, měl jsem touhu to všechno zkombinovat dohromady, ale teď už mi to nepřipadá vhodné.“
A tak máme možnost slyšet Shiurbu v opravdu nejrůznějších kapelách a konstelacích. Avantmetalová formace Pink Mountain představuje pravděpodobně jeho nejtemnější stránku, i když pod povrchem je to spíš náramná legrace. On sám tu hraje na kytaru, basu a housle a sekundují mu v rovnocenné roli Kyle Bruckman (analogový syntezátor, dechy), Sam Coomes (klávesy, kytara, basa, zpěv), Gino Robair (bicí, klávesy, housle) a Scott Rosenberg (saxofony, kontrabasklarinet). Hardcoreový drive si zase užije s triem The Molecules, kde tvrdí baskytaru, a až barový nádech má skupina Eskimo (zejména na soundtracku k filmu Some Prefer Cake režisérky Heidi Arnesen). Specifickou kapitolu pak představuje soubor Spezza Rotto, což je veselý bigbít, který zpívá v makarónštině.
Shiurba je však v první řadě přece jen renomovaný improvizátor z oblasti Bay Area (tedy souměstí San Francisco – Oakland) a v roce 1998 založil label Limited Sedition, který se snaží mapovat tuto scénu. Díky tomu je i 10JohnShiurbaneodmyslitelnou součástí několika proměnlivých souborů, které prezentují tuto muzikantskou komunitu po celém světě. Jedním z nich je Grosse Abfahrt, který má pod taktovkou trumpetista Tom Djill. Jejich debut erstes Luftschiff zu Kalifornien vznikl v roce 2004 a tvrdé jádro tu tvoří kromě Shiurby a Djlla pianista a elektronik Chris Brown, klarinetista Matt Ingalls, elektronik Tim Perkis a v tomto případě hráč na analogový syntezátor Gino Robair. Jako hosté byli přizváni němečtí elektronici Serge Baghdassarians a Boris Baltschun. Výsledkem je značně minimalistický opus, který je potřeba poslouchat s maximální pozorností. Mnohem výraznější je až následující CD Everything That Disappears inspirované texty francouzského postmoderního filozofa Jeana Baudrillarda, na němž se podílejí francouzští hosté – pianista Frédéric Blondy a perkusista Le Quan Ninh. Obdobným projektem je pak Six Fuchs, kde se role pomyslného leadera ujal Wolfgang Fuchs (basklarinet, so-pranino saxofon) a působili v něm Djll, Perkis, Robair, Shiurba a dnes již nežijící kontrabasista Matthew Sperry. A do této kategorie bychom mohli zařadit i CD Supermodel Supermodel, kde jsou jednotlivé improvizace pojmenovány podle světových supermodelek a kde Shiurbu, Perkise, Robaira a Sperryho doplňuje skvostná trombonistka Gail Brand. Filigránské struktury pak přináší opus Grand Mal, kde pomáhají Shiurbovi vytvářet vskutku drobnokresebné etudy Bruckman na hoboj a anglický roh, Ernesto Diaz-Infante na akustickou kytaru a Karen Stackpole na perkuse.
Určitým průnikem mezi bigbítem a improvizací je ansámbl Triplicate. Nejambicióznějším Shiurbovým projektem je však bezesporu 5×5, což je běh na dlouhou trať a jistě ještě přinese mnohá překvapení. Zatím vyšla dvě cédéčka s podtituly 1.1 = M a 1.2 = A. Jednotlivé části tvoří vždy pět skladeb (plus introdukce) pro pět hráčů, kde je sice protagonista výsostným skladatelem, ale dává svým spoluhráčům možnost rozvíjet jeho myšlenky po svém. Na prvotině se podílí Ingalls, Robair, Sperry (jemu je album věnováno, odtud písmeno M) a saxofonista, klarinetista a hobojista Dan Plonsey. Pro druhý opus získal Shiurba věhlasného saxofonistu Anthonyho Braxtona (odtud písmeno A) a kromě Robairových perkusí zde můžeme slyšet také trubku Grega Kelleyho a kontrabas Morgana Gubermana. Obě díla vytvářejí složitou spletenici tónů, kde nevíte, na který se dřív soustředit. Jsou zároveň kakofonická i specificky harmonická. Je to ovšem opravdu jenom začátek, protože Shiurba hodlá v tomto projektu pokračovat v celkem pěti úrovních a zkoušet možnosti spojení improvizace a napsaného materiálu. Tudíž bychom se měli dočkat ještě třiadvaceti následovníků. I když tady Shiurba de facto vychází z jazzových principů, bývá někdy kritikou označován jako antijazzový kytarista. On sám to komentuje: „Chápu, že to může někdo takhle říct, protože nehraji něco podobného jazzu. Ale rozhodně nejsem v žádném případě v opozici k jazzu. Jenom odtud nepocházejí mé kulturní impulsy. Ale jako posluchač jazz miluji.“
A jak vidí Shiurba naději pro alternativní hudbu v současné době? „Já bych se spíš bál, jestli je nějaká naděje pro mainstreamovou hudbu. Na světě je takových možností pro komunikaci a vytváření něčeho nového. To pochopitelně neznamená, že by z toho někdo vytřískal nějaké peníze. Ale kdo se stará o peníze?“

Diskografie:
Eskimo: Jack (1990 Longpig)
Eskimo: The Further Adventures Of Der Shrimpkin (1995 Prawn Song)
Ebola Soup: Feeelin’Logy (1996 Vaccination)
Boisen – Shiurba: Uncle (1998 Limited Sedition)
Ingalls – Perkis – Robair – Shiurba: Matthew Sperry Trio (1998 Limited Sedition)
Shiurba – Rosenberg – Robair: Bubble + Squeak (1998 Limited Sedition)
Gelb – Shiurba – Sperry etc.: Smoking Balance (1998 Limited Sedition)
Eskimo: Some Prefer Cake (1998 Vaccination)
Guberman – Shiurba: Gumbo Pusher (1999 Limited Sedition)
Scott Rosenberg: IE (1999 Barely Auditable)
Shiurba – Smith – Stackpole – Wright: Mutable Witness (1999 Limited Sedition)
Perkis – Ingalls – Shiurba – Sperry: PISS (1999 Limited Spedition)
John Shiurba: Solo Guitar Volume One: Acoustic (1999 Limited Sedition)
Shiurba – Rosenberg – Guberman – Robair: Spotted Dick (1999 Limited Sedition)
Shiurba – Boisen: Uncle Unplugged (2000 Limited Sedition)
Shiurba – Daniels: Acefalo (2000 Barely Auditable)
John Shiurba: Solo Guitar Vol. 2: Electric (2000 Limited Sedition)
Myles Boisen: Scrambledisc (2000 Wiggle Biscuit)
Rosenberg – Shiurba: One Liners (2000 Barely Auditable)
Shiurba – Rosenberg: One Liners (2000 Limited Sedition)
Brett Larner: Itadakimasu (2001 Spool)
Jack Wright: Large Ensemble: 8×9 (2001 Limited Sedition)
Shiurba – Rosenberg – Ingalls – Guberman – Robair: Toad In The Hole (2002 Limited Sedition)
Anthony Braxton: Six Compositions (GTM) (2001 Rastascan)
David Cooper: Dropsy (2003 Dropsy)
Scott Rosenberg Skronktet West: EI (2003 Spool)
Meehan – Rosenberg – Shiurba – Sperry: Portland + Seattle (1999 – 2003 Limited Sedition)
Brett Larner: Improvised Music From Japan (2003 IMJ)
Bruckman – Diaz -Infante – Shiurba – Stackpole: Grand Mal (2003 Pax)
Supercasanova: Eternity Now (2004 Flipper)
John Shiurba: 5×5 1.1. = M (2004 unLimited Sedition)
Fuchs – Djll – Perkis – Robair – Shiurba – Sperry: Six Fuchs (2004 Rastascan)
Dan Plonsey: Daniel Popsicle Portcullis (2004 unLimited Sedition)
John Shiurba: Triplicate (2004 Spool)
Grosse Abfahrt: erstes Luftschiff zu Kalifornien (2004 Creative Sources)
Pink Mountain (2006 Frenetic)
Brand – Perkis – Robair – Shiurba – Sperry: Supermodel Supermodel (2006 Emanem)
Dan Plonsey: Daniel Popsicle Wise King (2006 unLimited Sedition)
Molecules: Friends (2007)
Spezza Rotto: Tredici Canzoni (2007)
John Shiurba: 5×5 with Anthony Braxton 1.2 = A (2007 Rastascan)
Grosse Abfahrt: Everything That Disappears (2007, 2008 Emanem)

www.shiurba.com
www.bayimproviser.com/artistdetail.asp?artist_id=26

Přidat komentář