Jsem člověk, který hraje na bubny

Podobné album v Česku nevzniklo, co paměť sahá – a je příznačné, že přestože je vydal pražský label Amplión, jeho protagonistou je Slovák. Bubeník DANO ŠOLTIS je ovšem na české scéně už řadu let velmi dob­ře etablován. Je k vidění na hudební scéně, „neorganizovaně“ sdružené kolem klubu Jazz Dock, bubnuje například s Vertigem, Stevem Walshem nebo Yvonne Sanchez. Kromě toho je ale také členem velmi populární slo­venské poprockové kapely IMT Smile. Jeho sólové album, o kterém bude v následujícím rozhovoru řeč, si nahrál sám a ukázal, jak barevnou a emo­cionální hudbu lze nahrát pouze s bicími nástroji, a to navíc bez nadbyteč­ných technických exhibicí.

dano_soltisMá ta deska nějakou jednotící li­nii?
Nahrál jsem kolem třiceti věcí a na desku jsem jich použil jen jedenáct. Šlo mi o co největší pestrost a ne­kompromisně jsem vyházel nahráv­ky, které se jedna druhé podobaly. Vý­sledný celek společnou linii má, ale tu jsem domýšlel, až když jsem ce­lou desku mixoval.

Nahrávky vznikaly v průběhu pěti let, jednotlivé nápady tedy asi měly vývoj.
Přesně tak. To je případ třeba úvod­ní skladby 5th Element – v podobném modelu bylo nahraných několik dal­ších věcí, ale tahle je jednoznačně nej­lepší. Každý track na albu má svůj vý­voj a svoji myšlenku.

Natáčel jsi tyhle skladbičky už s vizí, že je vydáš na albu?
Ne, o tom jsem začal uvažovat až asi před dvěma lety. Původně jsem si pro sebe zachycoval různé nápady a učil se na nich nahrávat a pracovat s programy. Všechno jsem točil na­přímo, bez předzesilovačů, na jedi­ný mikrofon – prostě největší „punk“, jaký existuje. Zajímalo mě totiž, jestli hudební myšlenky, které mi běží hla­vou, se mohou vůbec dostat ven, bez ohledu na to, jak je to nahrané. A vlastně i na jaký nástroj hraješ. To se mi potvrdilo.

Máš spoustu zkušeností s nahrává­ním ve velkých a výborně vybave­ných studiích. Co tě vedlo k tomu točit naopak v těch „punkových“ podmínkách? Laik by si řekl, že by mělo přece platit „čím lepší studio, tím lepší hudba“.
Ono je to právě matoucí. Může to tak být, ale nemusí. Mně se líbilo, že jsem se nemusel omezovat časem. Tu dobu, kterou denně věnuju nástroji, jsem místo cvičení etud trávil tím, že jsem si zapnul nahrávání a hledal způ­sob, jak dosáhnout zvukového efek­tu, který slyším v hlavě. Ve velkých studiích, kde pracují zvukoví techni­ci, se mi ještě nikdy nepodařilo do posledního detailu nahrát bubny tak, jak jsem chtěl. A bylo to jistě i proto, že jsem neuměl technikovi dokonale popsat barvu, kterou si představuji. Ve velkých a drahých studiích na to navíc není čas, protože utíkají pení­ze. Nicméně i u dobrých desek, které se jinak myslím povedly, mám pořád v hlavě takovou skulinku, že bubny mohly znít mnohem líp.
No a tak jsem si řekl, že tomu půjdu naproti a naučím se cestou vlastního nahrávání „zvukařský jazyk“, abych v případě, že budu zase něco točit ve studiu, ušetřil čas. To byl základ, na který se nabalilo všechno ostatní.

Měl jsi při nahrávání nějakou in­spiraci?
Když jsme s Vertigem točili v Sonu poslední desku Metamorphosis, Mi­lan Cimfe mi pouštěl nějaké nahráv­ky Johna Bonhama, které byly na­hrané jen tak bez mixu někde na chodbě na dva mikrofony. Ten sound byl ukrutný! Prostě se ukáza­lo, že jak ten člověk hrál, tak to ten mikrofon zaznamenal. A právě tehdy mi došlo, že bubeník může mít vý­bavu, jakou chce, ale pokud nemá vlastní sound, tak není nic. Samo­zřejmě, leccos se dotáhne mixem, ale to už není představa toho bube­níka, ale zvukaře.

Uvažoval jsi někdy od chvíle, kdy už cíleně vznikala deska, že bys na ni pozval nějaké hosty?

Ne. Já prostě nahrával mode­lem „mám čas – jdu na to“. Použil jsem jenom tři samply – hlasy Len­ky Dusilové a Dorky Barové a kláve­sy Oskara Töröka. A to vzniklo tak, že jsem tyhle zvuky slyšel, udělal jsem z nich smyčku, získal vizi celé sklad­by a až na jejím základě jsem si „na­tloukl“ bubny.

Lze některý z tracků alba považovat za tvoji „výkladní skříň“? Takové to parádní číslo, které třeba ocení jen kolegové bubeníci?
Tak to mě teda vůbec nenapadlo, fakt. Mě tyhle sólové exhibice nebaví, pro mě nemají hudební efekt. Já jsem u každé té skladby uvažoval vlastně nad písničkovou formou. Nejsou tam ani harmonické ani melodické nástro­je, ale ty bubny je svým způsobem imitují. Nepopírám, že tam jsou pa­sáže, ve kterých hraju „hodně, rychle a nahlas“, ale ty určitě nevznikly s tím záměrem, že někomu „ukážu“.

Existuje ve světě nějaká nahrávka, kterou bys považoval za podobnou svému albu?
Pavel Fajt před lety s Jimem Me­nesesem natočil album Songs For Drums, to mi kdysi dávno koupil ta­tík. Tam bych řekl, že se místy ode­hrává něco podobného, určitě je to dobrá deska. Ale přesto mám pocit, že jsem ji vlastně nikdy nedoposlou­chal do konce…

Závěrečná skladba Psychopat je vě­nována Vinniemu Colaiutovi…
Toho obdivuju celý život. A tenhle track je prostě zachycený „epileptický záchvat“ na bubny. Úplný úlet. Chvilku jsem váhal, jestli to na desku dát, ale nakonec jsem si řekl, proč ne.

Deska je asi vyloženě studiový pro­jekt, nepředpokládám, že by se věci z ní daly hrát živě.
Primárně je to studiový projekt, ale přesto si s myšlenkou zkusit to v ně­jaké podobě zahrát naživo pohrávám. Jednoznačným adeptem, kdo by mi s tím mohl pomoci, je Roman Vícha, už jsme o tom i debatovali. Snad by se do toho daly zapojit nějakým způso­bem i smyčky. Asi by to bylo na krát­ké vystoupení na nějakém alternativ­ním festivalu.

Hraješ v mnoha kapelách, na jedné straně sofistikovaný jazz s Vertigem, na druhou třeba pop s IMT Smile. Do toho ještě sólové věci. Nehrozí schizofrenie?
Ne, naopak. Já to nemám jedno­stranně nastavené a dělám, co mě baví, čehož si hrozně vážím. Zrovna včera jsem byl na Rádiu 1 a předsta­vovali mě tam jako jazzového bube­níka. Ale já nejsem jazzový bubeník. Já jsem prostě člověk, který hraje na bubny…

Přidat komentář