Julian Lage: World’s Fair Good

julian_lageSedmadvacetiletý jazzový kytarista a skladatel Julian Lage má za sebou tři sólová alba. A už prvním z nich (Sounding Point z roku 2009) dal odborné veřejnosti na vědomí, že navzdory pověsti zázračného dítěte nemá zájem o dosažení hráčské dokonalosti. Raději se soustředí na kvalitu vyprávění – ano, jeho akustickou „martinkou“ a ještě spíš jazzmanskou poloakustikou Linda Manzer Blue Note se skutečně dá vyprávět beze slov. Po kapelové desce Gladwell z jara 2011 se mladý virtuos (který nechce znít virtuosně) vrátil k holému, nijak neupravovanému soundu svého staromódního nástroje, aby vytvořil po všech stránkách půvabný koncept letošního alba World’s Fair.
Světová výstava jak z Doctorowa: ohlasy tradic z Peru, Japonska, ale i úsvit na prérii či zastavení na Missouri… World’s Fair je příjemně sentimentální, neuvěřitelně vzdušná nahrávka, která nás rázem přenese do jiných časů. Ne náhodou ji produkoval další fanda na muziku z počátku 20. století, kytarista Matt Munisteri. Lage prozradil, že chtěl použít znalosti nabyté studiem klasické hudby v tříminutovém rámci popových melodií, tak, jako to dělali první skladatelé amerických šlágrů. Inspiroval se přitom nejen ranými styly, ale i jejich ozvuky v díle pozdějších autorů – především Randyho Newmana. (Možná by šlo zmínit i Ry Coodera a jeho famózní výlet do zaniklého světa Tin Pan Alley s názvem Jazz.)
Julian Lage už osvědčil svou všestrannost na několika frontách: například v New Quartetu vibrafonisty Garyho Burtona nebo ve skupině Voyager bubeníka Erika Harlanda. Těsně před albem World’s Fair vydal společnou nahrávku s kytaristou Chrisem „Critterem“ Eldridgem z progresivně bluegrassové kapely Punch Brothers. Jeho zatím posledním projektem je ROOM, experimentální deska, natočená živě ve studiu s vyhlášeným improvizátorem Nelsem Clinem. Kdo by však chtěl poznat Julianovu bravuru bez jakýchkoli efektů, měl by začít dvanácti průzračně čistými instrumentálkami, kvůli nimž se Kaliforňan žijící dříve v Bostonu a nyní v New Yorku na moment zabydlel na fiktivním veletrhu hudebních starožitností.

Time Records, 2015, 37:56

Přidat komentář