Kasai Allstars: Beware The Fetish

kasaiJedna z nejčastějších rad určených rockerům, platí také pro dvojalbum konžských Kasai Allstars: hlasitost na maximum. Cílem této tranzovní hudby a extatických vokálů není vás ukolébat, ale divoce roztančit; odpoutat od každodenních strastí, za které podle Konžanů může vzývání fetišů.
Jako vždy u nového dílu série Congotronics labelu Crammed Disc, nastává v médiích rozruch nad „strašidelně avantgardním“ zvukem a potřeba, přestože pochopitelná, zkoumat ho v západním kontextu nebo ho do něho rovnou zanášet. Tomu belgický producent Vincent Kenis rozumí, ani on v roce 2008, kdy skupině pomohl natočit debut In the 7th Moon, The Chief Turned Into a Swimming Fish and Ate the Head of His Enemy By Magic, netušil, jakého „afrického futuristického džina“ z láhve vypouští. Uznává ale, že hudba Kasai Allstars zní až podezřele blízko našemu vnímání rockového experimentu, přesto je od něho dalece vzdálená.
Radikální zvuk konžského trad-modern podle něho nespočívá v ničem jiném, než v zapojení akustických nástrojů do obskurních DIY zesilovačů a vědomí faktu, že drnkací skříňka likembe zní jinak než elektrická kytara. Kasai zůstávají v souladu s tradiční hudbou svých předků, přizpůsobili ji ale novému prostředí – s nutností být v pouličním hluku metropole Kinshasy slyšet – a primitivním, zvuk deformujícím PA systémům s nařezanými membránami, přes které znějí dřevěné balafony, likembe, bubny nebo obří basový vak lokombe samozřejmě úplně jinak. Tedy jakápak avantgarda, pouhopouhá z nouze ctnost, způsob jakým se původně vesnická hudbě uprostřed afrických měst proměňuje v nové styly už dlouhá desetiletí.
Šestnáct hudebníků a zpěváků pěti etnik pochází z regionu Kasai a Vincent Kenis je objevil na ulici Kinshasy, kde hráli v různých skupinách. O nějaké společné zpočátku nechtěli ani slyšet, tolik se od sebe jazyky, kulturními zvyky a hudebně lišili, vyznávali rozdílné druhy magie a v minulosti proti sobě mnohokrát i válčili. S vidinou výdělku se ale nechali Kenisem přesvědčit: každá z etnicky rozdílných skupin vyslala do Kasai Allstars své zástupce, čímž vznikl hudební unikát, do něhož vložili svůj díl také kytaristé hrající soukous, tedy konžskou rumbu – viz skladba He Who Makes Bush Fires For Oothers. Na struny kytar přitom drnkají jako na kovové jazýčky likembe.
Dvojalbum dokazuje, že Kasai Allstars mezinárodní úspěchy i častější konfrontace se Západem na syrovosti nic neubraly. Ani tentokrát se Vincent Kenis neuchýlil k postprodukci: vše, co ve dvanácti strhujících skladbách slyšíme, je původní. A pokud k nějaké změně došlo, tak u hostů: natáčení se totiž zúčastnili členové skupin Basokin, Sankayi, Masanka nebo Dibua Dietu, tedy ansámblů z Kinshasy, ze kterých kdysi Kasai Allstars vznikli.
Texty skladeb oscilují mezi tradičními kmenovými moudry, obřadní rituální magií a aktuálními sociálními komentáři. Beware The Fetish provází nadšení. I když, jak se píše na obalu, patří pouze otrlým. To ale posuďte sami.
Crammed Disc, 2014, 1:41:58

Přidat komentář