Krize středního věku dolehla i na skotskou písničkářku KT Tunstall. Kdyby to neznělo škodolibě, dodal bych – zaplaťpámbu. Jistěže pisatel nepřeje nikomu zklamání. Ovšem vyzpívávání se z chmur dalo vzniknout zpěvaččině určitě nejhlubší a dle pisatele také nejlepší desce, byť příznivci vkusné, živější hitovosti alb Eye To The Telescope (2004) či Drastic Fantastic (2007) mohou protestovat.
Vlastně bychom měli přesněji psát o dvou nahrávkách, vydaných v rámci jednoho nosiče/downloadu. Jak dokázala sugestivní dvacetiminutová kolekce „sama doma s akustickou kytarou“ natočených písní The Scarlet Tulip (2011), KT mimořádně vyhovuje formát EP. A novou desku, což písničkářka potvrdila už názvem, tvoří vlastně dva víceméně monotematické celky. První cyklus písní, Invisible Empire, vznikl loni v dubnu jako reakce na nečekanou smrt zpěvaččina otce. Tunstall ovšem nesklouzává k plačtivosti. Propadá smutku, zajisté, ale s konečností blízkých i svojí vlastní se vyrovnává důstojně. Ví, že „všichni jsme vyrobeni z křehkého skla“ (Made Of Glass), smiřuje se s faktem, že po životě jednotlivce zbudou jen střepy a popel.
Druhé „potenciální EP“ Crescent Moon nahrála KT loni v listopadu a velmi obecně, metaforicky na něm vstřebává pocity z rozvodu s muzikantem a producentem Lukem Bullenem. Rčení „smůla v lásce, štěstí ve hře“ dokonale platí i pro muziku. KT má cit pro dojemné verše i melodie a přitom se dokáže držet na hony daleko od hysterie či planých výčitek „nechápavému světu“. Ani jediný dravý moment jinak křehké, převážně akustické folkrockové nahrávky, téměř noiseové finále písně No Better Shoulder, nezní přepjatě, to spíš jako přirozené upuštění páry.
Zásluhu na přesvědčivém vyznění alba má bezesporu také spoluproducent Howe Gelb, mj. principál kultovní alt-country/indie rockové kapely Giant Sand. Skotská písničkářka za ním vyrazila do Arizony a do zvuku písní jakoby se při nahrávání „živě ve studiu“ propálily vzdušné prostory pouště. Americký sound přitom neubírá KT na autenticitě. Tunstall si nehraje na countryovou divu, skotskou mlhu si nese v paměti. Stejně jako životní zkušenosti, díky kterým píše stále přesvědčivější písně.
Relentless/Universal, 2013, 47:19