LO’JO: Cinéma El Mundo

lo_joNikdy z nich nebudou hvězdy velkého formátu, na to mají až příliš cirkusác­ký pohled na svět, jehož se už třicet let straní na francouzském venkově, da­leko od hlučících metropolí. Natěsná­ni ve společném domě Le Fontaine du Monde, což je i název projektu, do ně­hož spadají workshopy, hudební festi­valy a kulturní akce oživující poklidnou atmosféru městečka Murs-Erigné, po­važují komunitu za nejlepší způsob, jak zůstat věrni sobě samým. Dobro­volná izolace nicméně pro Lo’Jo ne­platí celoročně: šestičlenná skupina se co chvíli vydává na daleké a dlou­hé výpravy jako kdysi, když zpěvák Denis Péan s houslistou Richardem Bourreauem poprvé vyrazili do svě­ta s kočovným cirkusem. Naposledy Lo’Jo koncertovali v Gruzii, ale sou­čet míst, která kdy navštívili a odkud čerpali do svého hudebního amalgá­mu inspiraci, nemá snad konce. Pa­matujete si ještě, že v roce 1999 s ky­taristou Justinem Adamsem a členy Tinariwen zakládali v Mali legendární Festival v poušti?
Definovat, co Lo’Jo hrají, při nej­lepší vůli nejde, přestože se u nich vše točí okolo šansonu a květnaté, ne­zřídka surrealisticky zašifrované poe­zie Denise Peána a sázkou na jistotu je u nich Afrika, pás táhnoucí se z pohoří Atlas do malijské pouště. Jejich kos­mopolitní hudba na sebe bere jazzo­vé, folkové, rockové a reggae podoby, promísené s vlivy přizvaných hostů.A zatímco Péan neustále chrčí jako Tom Waits, berberské sestry Yami­na a Nadia Nid El Mourid napětí skla­deb znovu uvolňují živelností. Novinář Andy Morgan je dokonce považuje za „sestřenice“ vokalistek The B-52’s. S předchozím albem Cosmophono (2009) prý moc neuspěli (to je jejich zbytečně kritické hodnocení), namís- to toho, aby se ale pokusili o vstříc- nější krok, Péanovy verše ztěžkly melancholií a pesimismem a Lo’Jo se s najmutým producentem Jea- nem Lamootem (Salif Keita, Noir Dé- sir, Vanessa Paradise, Souad Massi) ponořili hlouběji do zvukových expe- rimentů, někdy i bláznivin. Co například čekat od African dub crossing the fantoms of an opera? Dub, to je jasné už z názvu, když je v ní nahlášen vůdce Tinariwen Ibra- him Ag Alhabib, tak zřejmě pouštní kytaru a muzikál Fantom opery vybí- zí k odlehčení. Omyl: operou je mí- něna nejspíš čínská, Guo Gan proto kvílí na třístrunné housle erhu, Ibra- him pouze zpívá a hraje na flétnu, Ri- chard Bourreau probírá struny kory a z elektroniky vystupuje klavír a Peá- nův podivný hlas. Cinema El Mundo má ten samý opar krásné nejednoznačnosti, roz- drásněný vedle erhu také violoncel- lem Vincenta Segala a zpěvem, kte- rý vlastně ani není zpěvem. Elektrotemnota Magnétik míří do rodiny: Malika, dcera Nadie, s auto- rem skladby, programátorem Guillau- mem Asselinem, tvoří „černopopové“ duo Ghost In Saturn – hudební před- stavu o zásnubách PJ Harvey, Larse Von Triera a Serge Gainsbourga. Peán se sestrami na ni přistoupili, elektro- nika jim sedí, ale zpívají o babylon- ském zmatení jazyků. La Marseillaise en creole, což je úvaha o francouz- ské identitě v nynější multikulturnos- ti, je nejoptimističtější a nejtanečnější skladbou, rozhouslená Alger s klaví- rem evokuje kavárenskou pohodu 20. let minulého století v alžírském přísta- vu Oran, ale Péan v ní dost ostře pro- bírá náboženskou netoleranci. Téměř v každé skladbě hostují mu- zikanti s nezvyklými nástroji – řecká loutna panduri, bass n’goni, fagot, vio- la – nicméně jedna zaujme hned na úvod úplně něčím jiným: do nádhery meandrující Tout est fragile otevírají cvrčci a recitace Roberta Wyatta. Lo’Jo už asi nikdo nepřeonačí. Zů- stávají pořád připravení něčím překva- pit a okouzlit.

World Village, 2012, 55:19

Přidat komentář