Martin Archer: Blue Meat, Black Diesel & Engine Room Favourites

martin_archerSheffieldský Discus nedávno překro­čil čtyřicítku (desek) a zaujal naráz renovovaným spřežením s mámivou vokalistkou Julií Tippetts a rockově rozvichřeným tělesem Orchestra of the Upper Atmosphere, v jehož čele byl osnovatel labelu, saxofonista, kla­rinetista, skladatel, aranžér atd. Mar­tin Archer. Také seskupení, jímž se obklopil ve třech sheffieldských stu­diích v letech 2012 až 2013, je or­chestrální: čítá totiž jedenáct členů, ale výsledný dojem alba Blue Meat, Black Diesel & Engine Room Favou­rites je oproti předchozímu orchest­ru značně odlišný. Tentokrát se totiž inspiroval odkazem AACM a free jaz­zem vůbec včetně výbojů někdejších ESP, tedy energií tohoto specifické­ho odvětví avantgardní tradice, a na­víc ve své trojici skladeb propojil zcela osobní a osobité promísení bluesové podstaty s výstřelky soudobé hudby komorní. Výsledek je zcela neobvyk­lý. Vstupní Engine Room Induction svým neotřele disharmonizujícím po­jetím okamžitě navodí třeskutou at­mosféru, zaplněnou diskrepančními výzvami, přičemž ne méně než čtve­řice perkusistů podšprajcovává vzru­šené výkřikové vábení, prozávorkova­né pauzami. Pětadvacetiminutová Of The Above sice začíná okolkujícím kolkováním perkusí, ale záhy se do­bírá podobně zrůzněného výtržnictví a tato polarita výbojů a potichlého morousování trvá. Ke slovu se dosta­ne zejména klavír (Laura Cole) a kon-trabas (Seth Bennett), čímž se tok skladby, jejímž spoluautorem je per­kusista Peter Fairclough, zjemní a za­hloubí se a sám Archer rozehraje pro­létavé a záludnické radostnění. I když tvrdí, že netouží hrát si na heroic-kého sólistu ve vlastních skladbách, jeho výkon je nezastupitelný, ať jde o sopraninový, altový nebo barytono­vý sax, basový klarinet, basovou zob­covou flétnu nebo basovou harmo­niku. Takřka nebetyčně rozdílné, až aprílové prostřídávání nálad, atmo­sfér, pocitů či přístupů navodí tklivost houslí (Graham Clark), avšak Archer má jasno: chce záměrně nahlodá­vat pevnou semknutost stavby cel­ku, a proto ji rozharašuje denervují­cím proškrcováním, proškvrčováním či promlácením, do čehož (opět) zala­hodí houslová vsuvka. Tato překvapu­jící obratovost má svou zákonitost: do souborného harcování se totiž prode­rou housle, saxofon, vibrafon (Corey Mwamba) nebo některý z dalších ná­strojů, sledovaný krocenými nebo na­opak lamželeznými perkusemi, a za­vévodí, načež následuje další změtení, sycené ze všech stran vrzukáním, vy­brušováním, rapotěním nebo pře­hloučením, přičemž je pozoruhodné, že se nikterak nezpřetrhá nit skladby a že kompoziční vyhrocenost trvá do posledního tónu. Na tom nic nemění jistá rozpolcenost alba, protože jako třetí se na pořad dostává desetidíl­ná suita, jejíž název dal pojmenování celému kompaktu, a ta opět dokazu­je, jakou variabilnost dokáže Archer ze svého mladistvého ešalonu vybudit. Každá část překvapí jiným pojetím, ji­ným rytmem, tu prosakující soume­lodičností, tu střelhbitou vyzývavos­tí, pak zase bručounskou či zjitřenou rozmarností, houpavou rozvolněnos­tí, zlomkovým probrušováním s pří­davně přiharcovávaným vrásněním či přirdušováním zvuku, chlácholivou výbušností s nášlapnými efekty pauz, vypjatým rojničením nebo dervišskou tanečností, rozstřikovanou běsnivostí bez cirátů až – a to jsme u desáté, zá­věrečné akce – po vítězoslavně velko­kapelovou završenost, ústící do roz­hřešena. Chci upozornit na booklet, ve kterém najdeme upřesnění sestavy hudebníků dle pozic, na kterých hrají; můžeme tak sledovat, kdo kdy vyru­kuje se svým příspěvkem, kdo přebí­rá iniciativu a kdo mu přihrává, pro­tože nástrojová spřežení se neustále mění a každý úhyb může odkrýt i na­mátkově nové zabarvení anebo na-opak v patřičných momentech suve­rénní sjednocení, které zesiluje účin nahrávky. Myslím, že pro Archera ten­to (staro)nový impuls chicagského Sdružení tvůrčích hudebníků (k ně­muž náleželi například Muhal Richard Abrams, Joseph Jarman, Roscoe Mitchell, Leroy Jenkins nebo Geor­ge Lewis) znamená rozžití nových možností a nedivím se, že připravu­je další počiny s touto kohortou muzi­kantů pod hlavičkou Engine Room Fa­vourites.
Discus, 2013, 70:47

Přidat komentář