Martin Kratochvíl & Jazz Q: Znovu

martin_kratochvilV čase, kdy nikoli zanedbatelná část jazzové scény jen rozmělňuje vstup­ní podoby syntézy jazzu s rockem, případně se tuto fúzi snaží okysli­čovat aktuálnějšími proudy populár­ní hudby, kdy už existuje mainstream z této fúze vycházející, je záslužné minulost jazzrocku si připomenout, přiblížit, v jeho autentickém, zno­vuzrozeném provedení. V této věci je u nás Jazz Q Martina Kratochví­la z mnoha důvodů nejpovolanější. Kapela prošla na přelomu šedesá­tých a sedmdesátých let generačně samozřejmým přerodem z hardbo­pové koncepce střižené freejazzovými pokusy v kapelu jednoznač­ně zaměřenou na elektrizující se jazz vstřebávající rysy rockové hud­by. Celosvětové generační okouzle­ní zvukem Mahavishnu Orchestra, Weather Report a Davisovy kape­ly ovlivnilo znění jazzrocku také u nás. A kapelu s nenápadným ná­zvem Jazz Q díky Martinovi Kratochví­lovi také autorsky. Tuto fázi jazzrockové syntézy Jazz Q časem propojilo ještě s něčím „starším“ – s vlivy elek­trického rhythm&blues a bluesrocku, s jakým přišly hlavně americké kapely v letech šedesátých.
Baskytarista Přemysl Faukner při­šel do Jazz Q v roce 1974, kdy se zvuk kapely od blues vracel opět více k jazzrocku, a setrval v ní téměř tři roky, příležitostně i později. Kytaris­ta Zdeněk Fišer nastoupil do Jazz Q po Františku Franclovi. Hostující per­kusista Imram Musa Zangi spolu­pracuje s Kratochvílem dlouhodobě a nahradil někdejšího hosta s kon­gy v elektrickém Jazz Q Jiřího Tom­ka. Martin Kratochvíl byl vizionářem jazzrockové syntézy a první klávesis­ta u nás, který zkrotil syntezátory. Potud veteráni naší jazzrockové scé­ny. Zánovním členem je bubeník La­dislav Deczi, který do nového Jazz Q přišel po Jaromírovi Helešicovi, hra­jícím ještě na záznamu koncertu sé­rie Jazz na Hradě (Multisonic, 2009). Kdo zná zvuk prvních alb Mahavis­hnu, příbuznost hudby Kratochvíla i Jazz Q si ujasní hned v úvodní Poto­pě. Odkazem na vlastní bluesrockové tendence je následující Cindy. Závrať charakterizuje osobitou po­dobu syntezátorové zvukové ma­lebnosti, s níž Jazz Q zazářil na LP Elegie (Supraphon, 1976). Příjemná a poklidná nálada Cesty je elektrická podoba Kratochvílova akustického směřování s Tonym Ackermanem, obdobně to platí pro Čundrácké blues. Stínohra zase patří do ranku Kra­tochvílovy filmové hudby, většinou spojené s dálavami a výškami této planety – je melancholická a melo­dická, s vlivným syntezátorovým po­zadím, včetně imitace fléten (slyš et­nickou syntezátorovou krajinomalbu na Himalayan Echoes, Supraphon, 2003). „Tvrdým“ jazzrockem je krát­ká Bouře, rytmicky neúprosná. Ze­lektrizovaná latinskoamerická hud­ba, ať už připomene Santanu či poz­dějšího Coreu, rozhýbává skladby Zdroje tu jsou a Manuele. Tančírna zaujme opakujícím se lehce grotesk­ním popěvkem elektrického klavíru, připomínajícím atmosféru Felliniho Silnice, také sólem akustické kytary Fišera. Boogie pro Fantýnku se syn­tezátorovými „žesti“, obdobně Smí­ření či Hrom do police, působí na albu žánrovou banálností už nad­bytečně. Závěrečná Věčná touha je náladovou impresí v duchu přero­du jazzrocku: v lepším případě v je­ho mainstream, v horším v hudební kulisu. Oživení původní hudby Jazz Q však dokazuje, jak silným podnětem pro hudební scénu byla v první půli sedmdesátých let nová syntéza dvou dotehdy spíše se odpuzujících žán­rů. Kratochvíl se vrací k počátkům této hudby a upozorňuje na její zcela zdravé kořeny. Album Znovu pamět­níky určitě potěší a současníci by mu měli muzikálnost a výbornou hru só­lujících instrumentalistů přiznat.

Studio Budíkov, 2013, 62:01

Přidat komentář