The Leaf Label: dvacet let šťavnatých nahrávek

Ano, je to již 20 let, kdy spatřilo světlo světa první cédéčko britského The Leaf Labelu. Anglické vydavatelství vydává velmi zajímavou muziku z celého světa. V katalogu najdeme klavírní alternativu Roba Ellise, post‑rock ve všech podobách, např. od Billa Wellse, 310 a dalších, elektroakustické experimenty Asa‑Chang & Junray, Icarus či Colleen až click’n’cut hudbu Murcof nebo Susumu Yokoty. Nanejvýš vytříbený výběr dává téměř vždy jistotu výjimečného hudebního zážitku. Dnešní Mejdan bude mít eklektické vyznění.
leaf_labelProzatím všechny labely, kterým jsme na stránkách UNI vystrojili výroční Mejdan, byly založeny hudebníky, kteří si zde začali vydávat svou muziku. A poněvadž se jim dařilo, portfolio umělců se postupně výrazně rozšiřovalo o blízce či vzdáleně spřátelené muzikanty. Dnes učiníme výjimku. Tom Morley, zakladatel a vůdčí persona The Leaf Labelu nikdy v žádné kapele neúčinkoval. Jako milovník hudby a přičinlivý úředník získal cenné zkušenosti v kancelářích legendárního labelu 4AD. Už delší dobu mu ale bylo líto, že některé, dle jeho názoru velmi povedené nahrávky, nakonec nikdy nespatří světlo světa. Nakonec to byl Graham Sutton, šéf právě rozpadlých Bark Psychosis, který Toma přemluvil k vydání prvního nosiče. Blížil se konec roku 1994 a na světě se zjevilo vydavatelství The Leaf Label, k jehož vedení si Morley přizval ještě parťáka ze spřátelené promo agentury Stone Immaculate, Juliana Carreru.
V lednu roku 1995 tedy vychází první dvanáctipalec Suttonova sólového projektu Boymerang a podobně, nezávisle do tanečna byly laděny všechny ostatní EP, která zde do roku 1996 vyšla. Teprve po dvou letech fungování se Tom rozhodl skoncovat s dvojitým životem, opustil teplé místo ve 4AD a začal se naplno věnovat labelu. Prvním krokem bylo vytvoření promo agentury No9, brzy nato poté vznikla i vlastní distribučka PostEverything, kterou label založil společně s Colinem Newmanem z Wire. První dlouhohrající nosič vyšel péčí vydavatelství až po necelých třech letech fungování. Šťastlivci, na které se usmálo štěstí, tribálně ambientní O Yuki Conjugate, zde předvedli své boční spády. Nejdříve se svým projektem The Sons Of Silence, a pak druhým, nazvaným A Small Good Thing. Mávnout nad první pětiletkou vydavatelství rukou zavání přezíravostí, přesto podstatné okamžiky činnosti labelu přišly nejdříve s angažováním introvertního elektronického solitéra Susumu Yokoty a následně neznámého matematického doktoranda Dana Snaitha alias Monitoby. Tomu zde nejdříve vyšel roztěkaný debut Start Breaking My Heart, ovšem výrazný osobní progres přinesla především strhující indie‑popová deska Up In Flames, kterou, i když možná nevědomky, zaznamenal každý díky pecce Jacknuggeted v reklamě jednoho nadnárodního mobilního operátora. Úspěch přináší často komplikace, o tom by mohl Snaith vyprávět. Právě v době kulminace zájmu o svou osobu ho zažaloval Richard „Handsome Dick“ Manitoba z punkových veteránů The Dictators a vynutil si změnu názvu Danova projektu na současný Caribou. Tak u The Leaf Labelu v roce 2005 vydal svou třetí dlouhohrající desku The Milk of Human Kindness. Vzápětí label pro Evropu objevil dobře utajený klenot z mexického města Tijuana – Fernanda Coronu alias Murcof, který zde vyšel ven se svou suverénní debutovou deskou Martes kloubící click’n’cut estetiku s vážnou hudbou.
To už jsme se přesunuli do roku 2002, ale ještě předtím label přemístil své kanceláře ze západního předměstí Londýna do Brixtonu a postaral se o uvedení šikovného multiinstrumentalisty Davida Kostena na scénu. Jako Fautrine pod křídly The Leaf Labelu posbíral první zkušenosti (později je prodal především jako producent desek Bat For Lashes nebo Everything Everything, obou nominovaných na Mercury Prize). Tom Morley začal uvažovat o kancelářích mimo rodnou Británii. A následující roky expanzi labelu vysloveně přály. Hudební událostí nastupující silné pětiletky byla jisto‑jistě první deska nenápadné Francouzky Cécile Schott alias Colleen nazvaná Everyone Alive Wants Answers, ovšem na dlouhou dobu nejprodávanějším zbožím The Leaf Labelu se stala dlouhohrající prvotina post‑rockové dánské, u nás dobře známé partičky Efterklang nazvaná Tripper. Desáté narozeniny slavil The Leaf Label opravdu ve velkém. Kromě dvojkompilace Check The Water, která posluchačům představila jak první nahrávky vydavatelství, tak čerstvé a tehdy připravované novinky, po celý týden běžely v Londýně akce, které na kulaté výročí labelu odkazovaly.
Po sérii opravdu výrazných úspěchů spousta zde vypiplaných hvězd bohužel odešla za lepšími podmínkami větších vydavatelství. The Leaf Label to ale nepoložilo. Tasilo totiž další objevy, které rozhodně stály za povšimnutí – Balkánem omámenou dvojici A Hawk And The Hacksaw, křehkou písničkářku Nancy Elizabeth, švédské excentriky Wildbirds & Peacedrums, futuristické free‑jazzmany Trisk z Austrálie, veselou čtveřici Oh No Ono z Dánska nebo africkou hudbou ovlivněné Američany AU. Jen tento letmý výčet jasně ukazuje, že i v těžších dobách se dá sázkou na neokoukané tváře na nezávislé hudební scéně přežít.
Navíc už podle výčtu je jasné, že label se nikdy nesoustředil na domácí interprety, ale naopak vyhledával talenty ze všech míst zeměkoule, kde se tvoří zajímavá moderní alternativní hudba bez jakéhokoliv přívlastku. V současné době pro nás připravil desky například od sólové americké cellistky Julie Kent, „Nubií inspirovaný party‑punk“ britského sdružení Melt Yourself Down, existenciálního elektronického dua Roll The Dice ze Švédska nebo post‑jazzové jezdce Polar Bear, jejichž letošní počin In Each and Every One byl nominován na Mercury Prize a kteří budou v listopadu hlavními hvězdami letošního ročníku pražského festivalu Alternativa. Ani v těžších dobách tedy vydavatelství neopouští filozofii, se kterou před dvěma dekádami začalo slavit úspěchy. Snad se tato taktika majitelům labelu vyplatí, protože profitovat z této detektivní činnosti budeme především my, posluchači.
A jak se vydavatel připravuje na dvacátý rok svého fungování? Prozatím nechává na stránkách labelu (www.theleaflabel.com) hlasovat fanoušky, kterou desku z bohatého katalogu vydavatelství by měl Tom Morley znovu vylisovat (samozřejmě na vinylu). O dalších speciálních akcích věnovaných dvěma dekádám fungování nás prý bude včas informovat. Takže, na zdraví!

Přidat komentář