NE:BO:DAJ: Leter tu develoter

nebodajDruhý počin nitranského tria NE:BO:DAJ má řadu hudebních, filozofických, poetických a řekněme i politicko-sociologických rovin. Najdeme tu něžnou lyriku i sarkasmus, hrátky se slovy i odborné přednášky, pohledy do minulosti i zcela nový materiál. A ve všem vážném je kus humoru a i ta největší hříčka má v sobě kus vážnosti.
Základní nástrojová sestava klavír (Julo Fujak), housle (Jana Ambrózová) a italský bajan, tedy určitý druh akordeonu (Andrej Pleštinský) sice lehce determinuje produkci do folkových až folkloristických vod, ale to vůbec nebrání eskapádám do oblasti jazzu, vážné hudby, punku a nejrůznějších experimentů. Dokonce právě dvě lidové písně – pukanská balada Neni dobré a kysucká trávnica Hore, slnko hore jsou toho dokonalým příkladem. Soubor zde jasně ponechává původní esprit, k němuž přidává ústrojnou nadstavbu, nikoliv nějaké překroucené parafrázování nebo umělé gejšlení, což v prvně jmenované reprezentují zejména zvukové objekty a procesor, vytvářející další dimenzi umocňující celkové vyznění. Tak i v rockové poloze, jíž představují brilantně žertéřské skladby Klebeta! a Doživotie v koži, obohacuje daný drive folkloristický švuňk. Emotivní písně Nesmelo, Kostolná myš a Bielučká mají zase zcela adekvátní dávku nesentimentálního a přitom niterného prožívání. Vážnohudební výlety se tu pak pohybují od romantické miniatury Téma z D.A. z pera Petera Machajdíka přes grafickou partituru Milana Adamčiaka pro různé nástroje Transfigurazioni až po tvojvrstvou koláž věnovanou Johnu Cageovi od Adamčiaka a Fujaka On Cage with AA. Této oblasti se dotýká i skladba Ivana Achera Na sluncích plátna, napsaná pro společné vystoupení autora a kapely na festivalu Alternativa v roce 2014, kde se akustické nástroje skvěle snoubí se samplery, a konec konců i rozdrkotaně ambientní elektronikou zamlžená Kozmická elégia Jána Boleslava Kladiva. Kapitolou samou o sobě je „titulní“ protestmelodram na báseň-filipiku Michala Habaje List developerovi se silným investigativně-poetickým nábojem. A cover-verze Goodbye Pork Pie Hat Charlese Minguse s textem Joni Mitchell je už jenom milým rozšířením celého spektra. Dokopy je to venkoncem bohatá kolekce, která má při veškeré rozmanitosti nádhernou soudržnost a jasné identifikační znaky.

Hevhetia, 2015, 59:51

Přidat komentář