Nově objevený poklad ze Smithsonianu

V letech 1961–65 trojice folkových nadšenců ze spolku, který si říkal Friends of Old Time Music, uspořádala v New York City sérii čtrnácti koncertů na níž byli ,městskému‘ folkovému publiku poprvé představeni nejvlivnější žijící představitelé staré autentické lidové hudby z amerického Jihu, vesničtí interpreti jako Clarence Ashley, Mississippi John Hurt, Dock Boggs, Maybelle Carter, Fred McDowell, Roscoe Holcomb či Doc Watson. Dopad těchto koncertů na newyorské folkery na prahu právě se rodícího folkového revivalu (Bob Dylan přijel do New Yorku z rodné Minnesoty přesně čtrnáct dní před prvním z těchto vystoupení) byl drtivý. Šlo doslova o střet odlišných kultur. Teprve devět let totiž uplynulo od chvíle kdy Harry Smith vydal svoji Anthology of American Folk Music (Folkways, 6-LP, 1952), kolekci čtyřiaosmdesáti nejeklektičtějších z komerčně vydaných 78 otáčkových snímků tradiční staré jižanské lidové hudby, pocházejících z dvacátých a třicátých let. Tato antologie novou generaci mladých folkařů z měst a univerzitních kampusů napříč Amerikou, naprosto ohromila a vůbec poprvé je seznámila s dávno zmizelým kánonem lidové hudební tvořivosti z přelomu devatenáctého a dvacátého století, kterému kritik Greil Marcus kouzelně říká „Old, weird America.“ Odkryla netušenou hloubku duchovních a životních hodnot, jež tato hudba odedávna symbolizovala a starobylé tradice formující americkou lidovou písňovou tvorbu a její interpretaci. A tak díky koncertům F.O.T.M. se náhle v klubu PS41 v Greenwich Village a v sále lékařské fakulty New York University živě na pódiu objevili legendární interpreti, jejichž dávné snímky si posluchači dosud jen nábožně pouštěli z elpíček Smithovy antologie a o nichž se obecně soudilo, že musejí být léta po smrti. Mnozí z těchto hudebníků nikdy na Severu nebyli, natož aby koncertovali v NYC. Dva z nich, Mississippi John Hurt a Dock Boggs, v New Yorku už sice byli, ale v roce 1928, resp. 1927, aby nahráli snímky, z nichž právě některé Harry Smith do své převratné antologie zařadil. Výběr nejlepších momentů z těchto čtrnácti koncertů nyní vyšel jako F.O.T.M.: Folk Arrival, 1961–65 (Smithsonian Folkways SFW–40160, 3-CD, 2006, 40 dolarů). Velkou zásluhu na tomto počinu má producent Peter K. Siegel, který tehdy jako šestnáctiletý všechna vystoupení nahrával na svůj dvoustopý páskový Tandberg s mikrofonem 666 Micro Vox. Na pásky pak zcela zapomněl. Po čtyřiceti letech je ,objevil‘ ve sklepě a tři roky strávil jejich digitálním přepisem a rekonstrukcí zvuku. Celkem jde o devětadvacet CD disků, dnes uložených v archívech Smithsonianu.

Přidat komentář