Oregon: Family Tree

1_oregonLeccos napoví už dedikace des­ky, uvedená na oficiálních stránkách kvarteta. „Family Tree není věnováno jenom našim rodinám, ale také široké rodině posluchačů, producentů, tech­niků, všem, kteří nám dodávají ku­ráž pomáhající pokračovat v růstu.“
Ano, devětadvacáté album Ore­gonu do značné míry představuje ohlédnutí za rodinnou historií, senti­mentální návrat do minulosti. Zacho­vává sice pozdější inspirace straight ahead jazzu (např. zpěvný a skutečně karnevalově rozkurážený Carnival Ex­press nebo na krokujícím kontrabasu Glena Moorea založená skladba Moot s latinským sólem pro perkuse), nic­méně náladou jakoby se vracelo do dob nahrávek pořízených ještě za ži­vota Collina Walcotta. Tedy k medita­tivním náladám památných desek 70. let nebo důležité etapy u ECM v le­tech osmdesátých. Hoboj či soprá­nový saxofon Paula McCandlesse vy­kresluje křehce filigránské, „etnický­mi“ stupnicemi často vedené teskné melodické krajkoví, akustická kytara Ralpha Townera minimalisticky těká a bicí „nováčka“ (pardon, vždyť on už je v Oregonu přes patnáct let!) Marka Walkera zjemnily, popřípadě jsou na­hrazeny střídmější sadou perkusí.
Označit album jako sentimentální není ani náhodou myšleno hanlivě. Naopak. Oregon mají právo propadat sentimentu, zvláště dokáží-li to takhle krásně. Nejde o krok zpět, jako spíš o bravurní zúročení minulosti, křiš­ťálově jasné vzpomínky přizpůsobe­né dnešku, návrat do dob, kdy kapela zněla nejosobitěji a nejinvenčněji.
Na Family Tree lze najít i slabší místa, třeba krátkou disonantní im­provizaci Max Alert. Jenže každý dů­věryhodný „rodinný strom“ musí za­chycovat nějakou černou ovci, mar­notratného synka. Jinak by nevynikl převládající dojem harmonie.
Oregon si v tiskové zprávě pochva­lují „druhou mízu“, kdy je „společné hraní, služba muzice a natáčení baví stejně intenzivně jako v dobách začát­ků“. Nejde jen o jejich subjektivní po­cit, z Family Tree je to slyšet. Rodinný strom Oregonu se rozvětvil zdravým hudebním dítkem.

CamJazz, 2012, 61:20

Přidat komentář