Otis Taylor: Fantasizing About Being Black

Traumatická doba přeje reminiscencím traumatické minulosti. Otis Taylor do jisté míry navazuje na předposlední album My World Is Gone (2013), kde se zabýval mimo jiné osudem původního indiánského obyvatelstva Ameriky. Fantasizing About Being Black je titul v pravém smyslu koncepční, na téma otrokářské minulosti Států a rasismu. „Pojednává o různých úrovních rasismu v afroamerické zkušenosti, které bohužel přetrvaly do dneška… Po patnácti albech, která jsem v minulosti natočil, jsem shrnul všechny svoje myšlenky o historii rasové nespravedlnosti a vytvořil z nich hudební interpretaci pro současnost,“ popisuje poslání alba Taylor. „Když jsem v roce 2015 začínal natáčet, vůbec jsem netušil, jak tohle téma bude za chvíli ještě více relevantní,“ dodává hořce.
Taylor skutečně shrnoval vše, co se mu hodilo do koncepce. Skladbu Twelve String Mile, zde ozdobenou elegantním kornetem Rona Milese, známe už z desky When Negroes Walked The Earth (2000). Nyní toto ohlédnutí za meziválečnou Amerikou výborně posloužilo jako úvod alba. Stejně dobře doplnila mozaiku píseň Walk On Water z titulu Truth Is Not Fiction (2003). Znovu natočené kompozice jsou ovšem pojaty muzikantsky odlišně a zcela nové písně mají výraznou převahu. K nejsilnějším patří třeba balada Jump To Mexiko, jejíž protagonista musí buď opustit rodnou zemi, nebo se nechat zabít. Obecně platné téma, jistě.
Aby podpořil autentičnost výpovědi, Taylor často pracuje s akustickými nástroji. „Experimentoval jsem s banjem a skřipkami, protože otroci na plantážích Jihu tyhle nástroje používali a já chtěl zahrnout bohatství raného afroamerického soundu i do svojí desky,“ vysvětluje autor. Akustický zvuk ovšem nepřevažuje. Nejen Hands On Your Stomach (původně z desky Respect The Dead, 2002) s psychedelickým předivem zkreslených kytar v základech nebo hypnoticky monotónní litanie Tripping On It, jsou skutečným elektrickým trance blues, jakým se Otis Taylor proslavil.
Další témata? Velmi štěpná, třeba sexuální zneužívání v Just Want To Live With You, trestní postih smíšených vztahů ve zmíněné Tripping On It, frustrace otroka a touha po svobodě v D To E Blues. Hodně sugestivní záležitost. Co na tuto další umělecky přesvědčivou obžalobu zločinů bílého muže říci? Nedá se říct nic, jen se nechat inspirovat k přemýšlení o latentním i vůbec ne latentním rasismu, číhajícím v každé společnosti všech ras. A těšit se z intenzivního, hlubokého a přesvědčivého hudebního díla.

Trance Blues Festival/Inakustiks, 2017, 43:36

 

Přidat komentář