Paganinimu nové hudby k šedesátinám

Jon Rose, rodák z anglického Ro­chestru, který v devatenácti přesíd­lil za láskou do Austrálie, aby se posléze stal víceméně světoběž­níkem, bývá označován světovou kritikou jako Paganini nové hudby a v našich luzích a hájích bývají jeho mystifikace přirovnávány k Járo­vi Cimrmanovi. Na počátku nového tisíciletí se několik let vypořádával s těžkou chorobou, což se mu však nakonec úspěšně podařilo a nadále pokračuje ve svých rozličných extra­vagantních aktivitách. V roce 2011 oslavil šedesátiny a u této příleži­tosti se mu Chris Cutler na svém la­belu rozhodl s jistým zpožděním vy­dat čtyřdiskový komplet Rosin (RéR Megacorp, 2012, 75:18 + 65:40 + 72:13 + 71:09), který je mozai­kou nejrůznějších raritních nahrá­vek, nikoliv kompilací jeho rozsáh­lé tvorby, která je zaznamenána na mnohých CD.
paganinimuPrvní část úvodního disku s názvem Pannikin je výběrem ukázek ze stej­nojmenné dvouhodinové akce, kte­rá měla premiéru v říjnu 2005 v Mel­bourne a vzdává hold australské různorodosti. Její finální realizace se tehdy ujala kvůli Roseově hospitali­zaci jeho dlouholetá souputnice, tak­též houslistka Hollis Taylor, a zúčast-nila se jí řada předních domácích nonkonformních muzikantů, kte­ří si ovšem nezřídka vydobyli celo­světový ohlas. V komorním orches­tru tu tak najdeme například pianistu Anthonyho Paterase, kontrabasistu Claytona Thomase či audiovizuál-ního mága Robina Foxe. Celé dílo je protkáno terénními nahrávkami místní kutálky, pianisty z obchodní­ho domu, virtuóza na práskání bi­čem, zpívajícího psa dinga, didgeri­doo, prolamované železo, kazetovou smyčku dokola děkující návštěvní­kům malého obchůdku na rohu za­padlé ulice v Sydney nebo nesmírně sugestivní dražební vyvolávání v ja­kémsi baru ve „městě duchů“ i sbor aboriginských žen.
Druhý oddíl Internal Combustion je plně notovaným houslovým kon­certem, který doplňují improvizova­né vstupy a předtáčky autora a další samply, opět manipulované Robi­nem Foxem. Opus byl objednán ber­línskými filharmoniky a proveden hvězdnou sestavou pojmenovanou Ensemble United Berlin pod taktov­kou Zsolta Nagye v březnu 2008. Mistrovský průnik současné váž­né hudby s nejrůznějšími zvukový­mi finesy.
Radiofonická skladba Syd and Geoge, vytvořená pro německý roz­hlas v roce 2007, je postavena na rozměrném dialogu dlouholeté­ho správce národního parku a jeho věrného přítele, ptáka z rodu lyro­chvostých, který doplňuje smyčco­vé kvarteto, kde ovšem všechny par­ty hraje Rose sám. První disk pak uzavírá krátká etuda Slow Rain, kte­rá je vlastně bubnováním kapek deš­tě na zadní stranu houslí snímaných z útrob nástroje.
Disk číslo dvě otevírá deset palin­dromů pro smyčce, sólového hous­listu, piano, pilu, interaktivní smyčec a živé samplování s názvem Charlie’s Whiskers a je věnováno fenomenál­nímu skladateli Charlesi Ivesovi, kte­rý byl průkopníkem propojení západ­ní artificiální hudby s nejrůznějšími lidovými motivy včetně veselic či ohňostrojů. Nahrávka pochází z lis­topadu 2004 a byla objednána pro Večery nové hudby v Bratislavě. Kro­mě Rose, tentokrát především v ro­li elektronika, a sólistky Hollis Taylor, ji zde pod taktovkou Mariána Lejavy hrají přední slovenští interpreti sou­časné hudby v čele s pianistou Iva­nem Šillerem.
Práce pro rozhlas je velmi výraz­nou součástí Roseovy tvorby, což zde dokumentuje také projekt Tal­king Back to Media, jenž vznikl pro australskou stanici ABC v roce 2010. Je to kus pro deset improvizujících muzikantů, básnířku a zvukotvůr­ce. Rose tu diriguje a zároveň po­myslně střihá naživo a zároveň pře­laďuje rozhlasový přijímač, kde se objevují v krátkých i dlouhých vstu­pech nejroztodivnější relace a zvuky. Amanda Stewart svou poezii šeptá i deklamuje s neobyčejnou kadencí a naléhavostí, občas si zaskučí, ob­čas působí až hypnotickým dojmem, jindy je zase na pokraji srdcervou­cího pláče či chrčících uhrančivých nonverbálních vokálů a tyto polohy různě variuje. Životní výkon zde po­dává kontrabasista Mike Majkowski, který hraje různé zaslechnuté hu­dební výzvy pozpátku. Ve skvělém obsazení nechybí ani pianista Chris Abrahams, známý například z mi­nimalistické formace The Necks či opět excelentní Clayton Thomas a instrumentální bohatost doplňuje kupříkladu suzafon Carolyn „Cazz­bo“ Johns. Roztříštěné struktury se střídají s kompaktnějšími, místy až (para)melodickými pasážemi a vše dokonale mixuje Martin Ng. Napadá mě i určitá příbuznost s Revolution 9 od Beatles, ovšem tady nejde o hříč­ku (aniž bych chtěl tento skvost od Fab Four jakkoliv dehonestovat), ale vše je dotaženo do astrálních výšin v úplně jiném rozměru.
paganinimu2Kontrapunkt výsostných houslo­vých eskapád a zvuků „zvířecího“ bagru představuje Digger Music z roku 2008, která byla koncipová­na pro Transmission Projekt a part­nerem pro hlavní nástroj tu může být údajně i jakýkoliv jiný pohybující se objekt – třeba kajak nebo skateboard. Po desetivteřinovém „mlčení“, kte­ré odděluje veškeré části na audio-discích se nám v závěru druhého CD náhle objevuje ještě neavizovaná, vypjatě nervní, ale dokonale sepnutá kompozice s hlubinnou psychologic­kou strunou, o jejímž původu ovšem není v kreditech ani zmínka.
Fenomenální majstrštyk předsta­vuje na třetím kotouči úvodní hyper­postmoderní interaktivní kolážovitý opus Sphere z roku 2007, inspirova­ný podle dobrozdání nejrůznějšími formami míčových her, jejichž zvuk se zde odráží v zkreslených dopa­dech a nárazech. Liturgický sbor s latinskými texty přechází až ke gos-pelu, modifikovanou (prog)rockovou kadenci tu střídají medievální moti­vy i abstraktní hudební veletoče. Ďá­belskost jde ruku v ruce s extatickou zbožností. Nabuzené pasáže se roz­padají do filigránského praskotu a šepotu, aby se opět staly vokální­mi i hudebními výkřiky. Dílo par ex­cellence, které se v prudkých vírech ponořuje samo do sebe, aby vyrazilo s novou silou z hlubin v supervýkru­tech podobajících se tornádu. Zvu­kový design mistrovské koncepce tu opět skvostně dolaďuje Robin Fox, který má cit pro drsné i iluminativ­ní polohy. Chvějivá i hřmotná trans-cendentálnost absolutně vyzdvihu­jící brilantní výkony Jona a Hollis, které jsou však součástí celku. Jed­noznačně jeden z vrcholů Roseo­vy kariéry.
Projekt The Great Fences of Aus­tralia započal v roce 1983 a je vě­nován hře na mnohaset kilometrová drátová oplocení, která oddělují jednotlivé farmy v nitru pátého kontinentu. Je až neuvěřitelné, jaké nesmírně melodické i rytmické konsekvence lze na tuto banální komoditu vytvořit. Na Rosin je to v čistě audiální podobě zachyceno v medley Ga-rage Fence, kde Rose přivezl kusy těchto drátů do své garáže, aby z nich vytvořil specifické nástroje pro projekt Kronos Quartetu, který si od něj objednal šéf tohoto tělesa David Harrington. Hyper je kolekcí drobnůstek na osmistrunné tenorové housle se smyčcem se zařízením MIDI controller. Tentokrát spíš ukázka specifické techniky a možností zvukových modulací, ale skvělé doplnění celkové koncepce pro dokreslení Roseových výbojů nepostrádající nosné melodické nápady. Závěr třetího disku s titulem Palimps patří taktéž tenorovým houslím, ale veškerý zvuk je řízen především pohybem smyčce a rozvíjí virtuální realitu včetně venčení psa a vrací se i k motivu kreativního vyvolávače při dražbě. Naprostou lahůdkou je ovšem závěrečný retrospektivní data-disk (nikoliv klasické DVD), kde hned v úvodu najdeme skutečnou archiválii a to epochální patnáctiminutovou improvizaci na devatenáctistrunné violoncello paganinimu3Roseovy vlastní konstrukce z roku 1982, kterou dokonale ztvárnil filmař John Gillies. Najdeme tu několik „pouštních“ drátových nahrávek, které vám přiblíží techniku ozvučovaných ohrad pro zvířata, ale i hořící housle, kde hraje prim praskot ohně požírajícího odumírající nástroj. Nechybí ani zkouška souboru pro hudební pily, kde kromě protagonisty bravurně kvílí Pateras, Thomas, Taylor, Fox a další. Zcela specifickou kapitolu tvoří dvě slovenské epizody z východňárského městečka Violín, kde sídlí takzvané Rosenberg Museum, věnované houslím v nejparadoxnějších konstelacích a fiktivním Roseovým předkům á la Cimrman. Vyčpívka-nevyčpívka na místním ná-draží, kdy se Jon a brněnský všeumělec v nejlepším slova smyslu Tomáš Vtípil dávají do holportu s rejem poměrně letargických much na okně, je stejně dobrá jako Serenáda pro vazbené housle a pohybující se židle řízené Rosem, Vtípilem a Hansem W. Kochem, Davidem Šubíkem, Julo Fujakem a Michaelem Deliou přímo v prostorách muzea. Jon Rose zde hraje i před operou v Sydney své krátké sólo, aby byl vykázán ochrankou s ohledem na to, že takovéto excesy jsou před tímto „svatostánkem“ nepřípustné. Naprostou bombou je pak prezentace Pursuit (možno přeložit jako hledačských) Instruments, které jsou poháněny jízdou na bicyklu a jež fungují na principu dynama. To patřičně ukazuje Jona Rose v jeho důležité roli jako tvůrce takzvaných „invented instruments“, které si umělec vytváří sám. Nádherný třicetistránkový booklet s mnoha imaginativními i dokumentárními fotografiemi a komentáři a navíc v plastikovém sáčku přidaná struna z dobové produkce dodává tomuto (jen velice) zdánlivě nekoncepčnímu kompletu zvláštní esprit. Kdyby to byla jen komentovaná historie v chronologickém řazení, tak to není ono. Takhle člověk musí hloubat a vracet se k jednotlivým částem zas a znovu a doceňovat jejich nesmírnou kreativitu. Místy až kaligrafické notové i čistě grafické záznamy mohou být pro mnohé inspirací pro vlastní notaci nebo jen svébytným výtvarným dílem. Jon Rose je totiž vpravdě postrenesančním umělcem, který dokáže neskonale těžit a těšit se z veškerých tradic a přitom se nechat zcela unést nejnovějšími technologiemi a symbioticky vnímat přírodu s pozitivními industriálními vlivy. Spojuje v sobě nesmírnou vážnost se suchým či šťavnatým smyslem pro humor a nádhernou empatií ke všem jsoucnům.

Přidat komentář