Points-Rataj Quintet: 2016

pointsSpojení hudebníků z různých žánrů přitahují pozornost, protože mnohou přinést neotřelý přístup. Podmínkou ale je, že protagonisté nezůstanou uzavřeni ve svých světech a najdou styčnou plochu, kde se potkají, jako tomu je v případě skladatele soudobé hudby a exponenta tuzemského radioartu Michala Rataje a progresivního jazzového kvarteta Points.
Ratajova elekronika se dobře doplňuje nejen s efektovanou trubkou a křídlovkou Oskara Töröka a invenčně hranými bicími Tomáše Hobzeka, ale také s tenor saxofonem a klarinetem Luboše Soukupa a kontrabasem Tomáše Lišky. Souznění je takové, že se ani nedá poznat, kdo je autorem které skladby. Nejpůsobivější jsou zvukově zajímavé skladby, ve kterých se organicky pojí elektronika s akustickými nástroji. K vrcholům proto patří Ratajova Six by Stuff s potemnělou náladou vytvářenou osamělými echovanými zvuky i výraznou linkou kontrabasu, kterou citlivě doplňují bicí. Až v půlce se skladba jazzově rozjede, v závěru se ale vrací v přerývaném klopýtavém rytmu k jednotlivým často nehudebním zvukům.
Podobně působivé je také I #2 s tajemnými elektronickými zvuky a táhlými tóny akustických nástrojů s citlivým doprovodem bicích vytvářejících dojem echované hry. I když kapela dobře zvládá hybné jazzové pasáže, jak ukazuje I #1, gradace neproběhne po klasické jazzové lince, ale přiblíží skladbu k etno jazzu, což zdůrazňuje Soukupův vokál v hybném závěru, jemuž předchází krásné sólo na klarinet.
Pominout nelze ani závěrečné Vesmír to zařídí s hypnotickým a přitom nervním rytmem, který vytváří kontrast k táhlým tónům dechů. Kvinteto je vůbec přesvědčivé v pomalejších poklidnějších komorních skladbách, které může elektronika ozvláštnit a dodat jim napětí, což ukazuje hned úvodní Andromeda, Water nebo Swedish Summer s vtipným motivem syntezátoru. Pohybují se někde v oblasti severských kapel natáčejících pro ECM.
Kvinteto se však nevyhýbá ani radikálnějším postupům, jak ukazuje kapelová Harlem Revisited, kde extatický hlasový sampl kontrastuje s uměřenými komorními pasážemi dechů, než se motiv hnaný basou rozjede a vyvrcholí sólem trubky. Možná, že jsou na albu přesvědčivější skladby, ale právě Harlem Revisited naznačuje, jaký potenciál toto spojení má.

100Promotion, 2016, 53:02

Zanechte komentář: