Pozoruhodnosti z Pogusu II

Jestliže se ptáme, co vytváří svorník mezi jednotlivými alby Pogusu, stěží dospějeme k nějaké obsahové či stylové sounáležitosti, jaká se v obdobně frekventovaných labelech občas vyskytuje. Každý nový kompakt se v tomto výběru Ala Margolise jeví jako solitér, osobitý a zcela výjimečný, proto pře­dem nevíme, co tady můžeme od příštích průzkumných výprav do hájemství jiné hudby očekávat. Snad pouze jedno mají tito vybraní experimentátoři společné: naprostou osobitost, touhu vyrovnat se s neznámem nebo s ne­postižitelnem, tvrdošíjnost v prosazování zvoleného způsobu hudebního myšlení. Tak vyznívá i hodnocení dnešní čtveřice skladatelských nomádů.
pozoruhodnostiBelgický skladatel Leo Kupper (1935) ozvučuje domy, rozprostí­rá hudbu v prostoru, nejrůznějším způsobem pomocí počítačů a elek­troniky experimentuje s hlasy, což vše dotvrzuje nejen při veřejných vystoupeních, ale i na deskách. Tak zrovna Digital Voices obsahují pěti­ci abstraktních hlasových gejšlení, ve kterých se prolíná spontánnost s elektronickou provázaností i ohla­sy vnějšího světa. Hned Aviformes uvádí do protikladného dialogu sop­rán Barbary Zanichelli se zmanipulo­vaným ptačím čiřikáním, štěbetáním či vrzukáním, jemuž se přizpůsobu­je, na něž reaguje, jemuž odpoví­dá v různé náladové rovině; je totiž rozdělena do sedmi miniatur. Ještě komplikovanější je Kamana s bra­zilskou mezzosopranistkou Annou Marií Kiefer, protože jde o multifon­ní záležitost hlasovou, vbudováva­nou do souzvučení okolního světa, elektronické ambaláže a navíc ještě do elektronických zvuků, vyplouva­jících z vokalistčina hlasu. Vše je tu souherně prostoupené, údivně za­umné, bujaře seskrumážené, drmo­livé, roztrušované, oratorně modli­vé i puntičkářsky odhalivé. O jakousi mezihru (na odlehčení?) se postaral v Parcours sám skladatel se santu­rem, je nepedanticky přepršková, zvonivě uhrančivá a prodyšně zur­čivá, něco mezi někdejším dvorským hraním a dnešním zahráváním (si s hudbou), ale nemylme se: u santu­ru není autor, nýbrž počítač. O trojdílném závěru v podání majitele ul­trabasového hlasu Nicholase Isher­wooda se můžeme zmínit naráz, ačkoliv i tady jsou určité rozdílnos­ti. Jako celek je poplatný liturgizo­vání, kdy zmnožený a rozložený vo­kál litanicky, kazatelsky, bohabojně nebo katedrálně vchází do mnišské­ho chóru. Synchronizace, transfor­mace, paralelnost, procesorování, to vše činí z původního základu tradič­ního zpěvu zcela neobvyklé žalmová­ní, jazykové „mešní víno“ či jurodivé vytržení. A pokud se chcete dovědět všechny finty, které tady i jinde skla­datel používá, musíte si prolistovat obsáhlý booklet.
Pokud jde o Nata Wooleyho (1974 v Oregonu), je to trumpetista, kte­rý stál už po boku mnoha novátorů včetně Zorna, Braxtona nebo Frithe, avšak jeho sólovka The Almond je výjimečná, ačkoliv už proslul jako demoliční ikonoklastik svého ná­stroje i v jiných případech. Jde to­tiž o dalekosáhlé protónování v jed­nom kuse (72 minut bez přeryvu), které připomíná zkoušku sirény nebo konec leteckého poplachu při nále­ tu. Na základní tónovou linii se sice přibalují přídavné elementy (raději bych řekl: elementíčky), jež rozšiřu­jí její akční radius, ona se však zno­vu oprošťuje a v podstatě setrvává na své svojské bzučivosti, zesilování, zeslabování, zvukovém přihrnování a odhrnování, a atakuje nás svou ne­vzrušivostí, a tak setrvává a setrvává, kdo to déle vydrží, zda trumpetista, nebo posluchač… (Odpověď: Woo­ley.) A to jde podle poznámky pou­ze o „excerpt“! Umanutost minima­lismu, ale bez technických přídavků a bez procesorování, vede občas ke značnému uznání.
Noah Creshevsky (1945 v Ro­chesteru, NY), odchovanec Nadii Boulanger a Luciana Beria, si pojme­nování pro svoji elektroakustickou hudbu našel už titulem alba Hyper­realism (Notable Music 2003), a při něm setrvává i na CD Rounded with a Sleep, shrnující sedm skladeb z let 2006 až 2011. Mezitím i potom jsme mohli zaznamenat To Know or not to Know (2007) a další dvě desky na Zornově Tzadiku (2010 a 2013) nebo pogusovskou spolupráci s If, Bwa­na na Favorite Encores (2008). Co jeho hudbu především charakteri­zuje, to je „expanzívní zvuková pa­leta“ s proměnlivostí fragmentování a snaha „osvobodit se od limitování“. A také to, jak dovede do mrtě využít (i pomocí elektroniky a zvuků okolí) sólisty, které si ke svým skladbám přizve, respektive které do nich vtělí. Tak je tomu s vokalistkou Lisou Ber­nard Kelley, která dokáže být výbuš­ně filigránská a rozverně vykutálená (s doprovodem) nebo prošeptávají­cí, brumlající, hrčící, brebentící, zta­jemňující, ale i namnožena do celé­ho různotvárného sboru (v sólu), s klarinetistou Shermanem Fried­landem, jehož nástroj je neposedný, rozchechtaný, vábící (s propleten­cem podšprajcovávání doprovodu), nebo s klavíristou Stuartem Isacoffem, z jehož takřka spinetovsky po­daných, bachovsky laděných impro­vizací jako z různorodých odkrojků Creshevsky své What If poskládal. A tak mohu doložit i další „pády“: vokalista Tomomi Adachi se vydává všanc japonizující změteností, jeho projev je grimasový, otevřhubový, smečně drastizující, upovídaně fraš­kující či klaunsky skřekový, violon­cellista Juho Laitinen s procítěnou zádušností i zádumčivou durdivostí brilantně vzrývá In Memoriam, zdá se, jako by odvaloval břemena smut­ku v táhlých smycích a s průrazný­mi tóny. Poněkud vyjímečné v tomto ohledu je The Kindness of Strangers, kde trio s kytarou, banjem a basou rozehrává své téma do prérijně kov­bojizující zvukové říše s hlasovými výpečky. Sám skladatel se zamýš­lí, zda jeho skladby nejsou příliš ná­ročné co do provedení. A odpovídá si anekdotou, ve které Haydn tvr­dí Mozartovi, že jeho klavírní sklad­bu nemůže hrát pouze dvouručně. Mozart namítne, že on může – a na proskribovanou klávesu uhodí … no­sem. Mám dojem, že Creshevsky si volí takové partnery, kteří pro splně­ní jeho nároků musí mít „nos“. Na tomto albu alespoň nikdo z nich ne­pochybil, naopak snad i autorův pů­vodní zámysl přebil.
Hudbu skladatelky Frances White najdeme na Wergo, Harmonia Mun­di, Nonsequitur, Mode atd.; její po­gusovské album In the Library of Dreams si s ostatními značkami ur­čitě nezadá – už pro svoji očividnou dvojlomost. Oběma liniemi tu nic­méně – už podle titulu – prochází snovačská snivost, předznamenaná a evokovaná tradičním Chóshi, kte­ré na šakuhači potěšlivě i teskně hra­je Ralph Samuelson. Není to náhoda: White hru na tuto japonskou bambu­sovou flétnu studovala a vidí v tom i studnici své inspirace. Celou desku můžeme pojímat jako elektroakustic­ké snové divadlo, tu v hávu přemíta­vé potichlosti a hebké melodičnosti (The Ocean Inside), jak ji zvládá sex­tet Eight Blackbird s rozdychtěnými houslemi, uvážlivým violoncellem, nadnášenou flétnou, romantizujícím klarinetem, drobivým klavírem a ne­přebíjivými perkusemi, což dohro­mady působí s křehýnkou šplouna­vostí a zvnitřněnou vyrovnaností, tu zase v rouše nasazení violy d’amore ve zvukově ostrahovém obklíčení (ti­tulní skladba), jak ji prezentuje David Cerutti: loudivě i lahodně, vroucně i odpoutaně s velejemnými střem­hlavostními výmyky, plnotónově až do sytého rozkurážení, neboť sny nemusí být pouze smírné, nebo v ma­gickém zachycení dvou světů, minu­lého i současného, vnitřního a reálného (The Book of Noses and Me­mory), jak se prolíná v souhře i pro­tihře jímavé violy LiuhWen Ting a lahodných houslí Mari Kimury a vypra­věčů Thomase Bucknera a Hervého Brönnimanna (na text Jamese Prit­chetta), zčásti přednatočené a tudíž podkroužené a protkávané ze dvou pólů. Odvrácenou tváří CD jsou pak dvě „landscapes“, pěší putování kra­jem kol New Jersey, v nichž rezonují nesyrové ambaláže s vycizelováním zvukových záznamů (včetně těch pří­rodních, ptáci, potok atd.), nedrako­nické, nezáludně zmixované. Je to poutnictví se zřetelem k (po)drob­nostem, které nás vede spíše pěšin­kami nežli po silnici s vnořováním do krajiny; tu si můžeme představo­vat, když při zavřených očích absolvujeme celou procházku společně se skladatelkou. Jemné rozvernůst­ky, vyvstalé ze závětrnosti spíše při­tlumovaných dojmů, nejdou na úkor celkové pohody ani kompozičního vykroužení, neboť nic se tu neskru­máží bez ladu a skladu kvůli nadby­tečným efektům. A tak vlastně obě li­nie alba souzní ve vyrovnané rovině hledačství bez násilnosti, divadelního pojetí bez nadbytečné dramatičnosti, zasnoubení nástrojové mistrnosti, elektronického podtónování a záchytů okolního světa. Což se rovná cel­kovému zharmonizování, jaké občas věru potřebujeme.

Přidat komentář