μ-Ziq: Duntisbourne Abbots Soulmate Davastation Technique; Ra: Ev.Panic

10_u_ziqMike Paradinas se nezapsal do hudební historie jen jako hudebník μ-Ziq, ale také jako šéf labelu Planet Mu. Bylo to právě jeho vydavatelství, které ho odválo v posledních letech od skládání hudby za kancelářský stůl, odkud řídil pečení těch nejlepších breakcoreových (Venetian Snares) nebo dubstepových (Vex’d) koláčů. V letošním roce ale z anglického Worcesteru přece jenom přišla dobrá zpráva – μ-Ziq se vrací na scénu. Po třech letech vychází jeho sedmá dlouhohrající deska DUNTISBOURNE ABBOTS SOULMATE DEVASTATION TECHNIQUE (Planet Mu, 2007, 60:06), a už od prvních vteřin je jasné, že se náladou vrátíme do zlatého věku IDM elektroniky – do poloviny devadesátých let. Tehdy vládli scéně Mikeovi kámoši Aphex Twin, Jochem Paap alias Speedy J, nebo Luke Vibert (se všemi mimochodem Paradinas spáchal boční projekty) a vzduchem se linula psychedelická elektronika v zamyšlené i rychlejší podobě. Boards Of Canada tehdy ještě vydávala své výtvory na kazetách a snila o profesionálním muzikantském životě… Prostor hodinového alba vyplnily analogové mašinky, jejichž charakteristický zvuk byl tradičně silně upravován. Linky melodických instrumentálek jsou zpomalovány, modulace drasticky mění základní charakteristiku původních zvuků, čistý sound je špiněn a vůbec se zde děje spousta věcí zcela opačně, než jsme zvyklí z většiny populární muziky. Výsledkem jsou trademarkem označené kousky povětšinou středního tempa, které posluchače ihned napadnou těžkou omamnou atmosférou. Zpomalené melodie a zatěžkaný rytmus působí jako opiát a následné melodické tahy si vás bezmocné tahají, kam potřebují. Minusem je nadbytečný sedmnáctipoložkový tracklist. Droga μ-Ziq totiž na tomto albu nepůsobí stejně silně po celou dobu aplikace.
Další deska putující během tohoto podzimu k posluchačům z hájemství Planet Mu je EP, které mělo spatřit světlo světa již v minulém roce. Důvodem zdržení byl nečekaný skon šéfa vydavatelství Coredump Records Jay Jehlicky ve věku třiceti let. Raoul Sinier alias Ra vybral na plánované EP ze své debutové předloňské desky Raoul Loves You singl EV.PANIC (Planet Mu, 2007, 31:43) a doplnil ho čtyřmi remixy a dvěma novinkami z vlastní dílny. Planet Mu pak osiřelý nosič v letošním roce vydalo a veškerý výtěžek hodlá věnovat Jayovým pozůstalým. A teď k hudbě. Raoul má rád jazz, hip-hop, funky i taneční underground. Z těchto základních ingrediencí byla ,zkolážována‘ základní verze Ev.Panic, kterou se pozvaní hosté snažili narušit. dDamage přitlačí na hiphopovou pilu a rozpohybuje původní verzi sérií vražedných skrečů a vraceček, Venetian Snares základ naseká, jak je jeho zvykem, na drobné kousíčky, které následně chaoticky poskládá do podoby breakcoru s tentokrát udýchatelnějším rytmem a na závěr přijde μ-Ziq, který funkový spodní proud utne ve prospěch atmosférické IDM velebnosti.