A Newborn Riot Of Dreams: The Preservation Of Links

3_newbornThe Preservation Of Links je sólovým albem kytaristy Chokebore Jonathana Krolla. Pohybuje se v oblasti ambientu a minimalu, tedy v žánru, který prodělal v posledních pětatřiceti letech velký rozvoj. Kroll jej ale nijak výrazně neobohatil ani v jedné z dvou poloh, které využívá. Byť vytváří plochy jako v Afternoon a Some Desert, nebo pracuje s osamělými tóny a rozloženými akordy jako v Pentatonic Lullaby, kde je patrný i vliv mateřské kapely. Ovšem není to žádný Robert Fripp ani Vini Reilly z Durutti Column nebo Bill Nelson. V zemi oplývající mlékem a strdím je to však výjimečný počin, protože v této oblasti se pohybuje jinak jen Pavel Richter a ten čistě sólová alba netočí. Plochy postrádají větší volnost a vzdušnost, což je dáno jejich stavbou, většinou je základem nějaký pedálový tón, okolo kterého se objevují další táhlé tóny a nad nimi zní v pravidelném rytmu jednotlivé vybrnkávané tóny kytary, někdy s echem. Asi nejpovedenější jsou Foreign Figures No. 2, kde se všechny složky podařilo propojit, v Some Desert jsou zmíněné tři vrstvy příliš oddělené a skladba tak ztrácí ambientní ráz, což je dáno i přílišnou rytmizací, která jde občas proti náladě. Přece jen je vidět, že Kroll hraje v klasické kapele. Docela příjemná jsou nelsonovská June Ends, i tam je ale vidět jistá prvoplánovost, kdy skladba stojí jen na hraní s delayem a vypadá spíše jako stylistické cvičení. Delay je vzat jako fi xní, chybí tu pohrávání s tempem echa i s počtem opakování. Hybnější Party Dress sice vybočuje, ale představuje potřebné oživení, je dramatičtější, zvuk ostřejší a struktura plnější. In Passing sice zaujme větší hustotou tónů, ale místy působí jako prezentace stupnice. A Newborn Riot Of Dreams se rozhodně nezapíše do historie jako tvůrce, který posunul ambient dál, působí trochu svázaně, lpí příliš na struktuře. Na druhou stranu si je potřeba uvědomit, že zatímco ve světě vyšlo mnoho alb tohoto druhu, v zemi pod horou Říp je to něco nebývalého, i když tu na přelomu 70. a 80. let existovalo frippovsky oriento vané duo Zakkurit, tvořené Jardou Zajptem z Omnibusu a Jirkou Křivkou ze Zikkuratu.

Lokal Rekorc, 2011, vinyl, čas neuveden