Ab Baars: Time To Do My Lions

1_ab_baarsNizozemský dechař Ab Baars se připomněl českému publiku v KC Kaštan 9. prosince 2010 coby člen sextetu své životní i muzikantské  družky Ig Henneman, která zde slavila 25. výročí své skladatelské kariéry a zároveň pětašedesáté narozeniny. Ab sám vydal v loňském roce nové sólové album TIME TO DO MY LIONS (Wig, 2010, 49:47), které je kolekcí portrétů osobností a míst, které mu sloužily jako zdroj inspirace. Titulní skladba odkazuje na verš z básně Hokusai kanadské básnířky Anne Carson, která pojednává o malíři, který na konci svého života maloval každé ráno lva, aby v sobě zapudil veškerý hněv a mohl prožít den plný harmonie. Ab Baars je na první pohled laskavý člověk, který nepotřebuje uvolňovat negativní emoce, ale hudba mu umožňuje naopak vyjadřovat svou radost ze života, krásných věcí a plodných setkání. Kompozice Ritratto del mare a Anzio tak reflektuje jeho pobyt v pobřežním městečku v Itálii, Watazumi Doso je poctou průkopníkovi moderního pojetí tradiční japonské flétny šakuhači a 730 Union Street je vzpomínkou na dům ve Vancouveru, kam chodil na lekce tohoto nástroje k Takaovi Yamashirovi. V deseti hudebních poemách střídá tenorsaxofon s klarinetem a v neposlední řadě právě s šakuhači, s níž je jeho projev nejintimnější. Jednotlivé skladby ovšem nejsou pouhou nostalgií, ale nezřídka obsahují i jakousi vnitřní dramatičnost. Baars zde nedává na odiv technicistní ekvilibristiku, ale dokazuje plné souznění se svými instrumenty. Něžné album, kde se snoubí nesmírná lehkost s precizní stavbou skladeb. Petr Slabý