Bratislavský baskytarista, skladatel i improvizátor Ajo Čerňanský na sebe poprvé upozornil jako zakladatel fusion kapely Paralela, fungující od roku 2005. Jeho albová prvotina je ovšem koncipována trochu jinak. S Paralelou souvisí i nesouvisí… jaksi paralelně: nejde o kapelové album, většinu nástrojů si nahrál Ajo sám. Ovšem určitou vazbu na kapelový sound a repertoár zprostředkovávají kytarista Andrej Katona, hostující ve třech skladbách, a podobně epizodně zúčastněný Dano Elek, bubeník Paralely.
Na nahrávce se ona „sólovost“ projevuje poměrně intenzivním využitím elektroniky a kláves, sevřeností a uceleností aranžmá, jednoznačným vypíchnutím baskytary a autorské myšlenky. Vynikne Čerňanského zručnost, ať už v sólující jazzrockové hře, kterou slyšitelně inspiroval Jaco Pastorius, nebo ve slapování. Na druhé straně, „rovné“ naprogramované bicí pochopitelně sedí k baskytaře jinak než živá a přirozeně swingující hra a větší podíl muzikantské komunikace by možná vyprovokoval i víc jiskřivých momentů.
Žánrově se Ajo neomezuje na jazzrock, naopak. Rozmáchl se nejen k funkovým groovům, ale i k hiphopovým rytmům a etnickým motivům. Některé skladby by bez problému zapadly i do setu DJ v sofistikovaném tanečním klubu, ač pochopitelně nejde o „tucky“, ale záležitosti kompozičně rafinovanější.
Příště by mohlo být zajímavé poslechnout si Aja v živější komunikaci s kapelou a možná v přece jen méně stylově roztěkaném repertoáru, ať už by se uchýlil směrem k fusion, nebo naopak k současnějším inspiracím. Rozhodně však jde o slibnou vizitku. A pochopitelné je na debutu vlastně i ono „multižánrové“ předvádění, co všechno umí Ajo Čerňanský s přesvědčivým feelingem zahrát.
Nykrýn, 2015, 48:18