Album měsíce července

album_mesiceDrop on Down in Florida – Field Recordings of African American Traditional Music 1977–1980 Ed.: Dwight DeVane a Blaine Waide
Experti bluesové historické geogra­fie a demografie nás poučí, že v mi­nulém století proběhly na americkém Jihu tři významné migrační vlny: vel­mi zhruba řečeno z Piedmontu sever­ním směrem k New Yorku, z Delty rov­něž na sever k Chicagu a z Texasu na západní pobřeží. Dust-to-Digital, jedi­nečný label obracející neslýchané hu­dební poklady z prachu do digitálna, nyní tedy zdigitalizoval z prachu dlou­hohrajících věků neobyčejně zajímavý titul dokládající ještě další, méně zná­mou migrační vlnu, směřující jihový­chodním směrem. Odchod z bavlníko­vých plantáží do ovocných sadů Floridy představoval šanci na významné zlep­šení životních poměrů, a byl přitom nejspíše přívětivější volbou než třeba detroitské průmyslové inferno.
Kvalitně zpracovaná a významně rozšířená reedice dvojalba terénních nahrávek z konce sedmdesátých let, vydaného pak v roce 1981, je průře­zem černošské světské i duchovní muziky spojené právě s touto migra­cí. Na první pohled je těžko říci, zda cédéčka jsou – jak naznačuje luxusní forma vydání v tuhé vazbě – jen pří­lohou rozsáhlé publikace, či zda na-opak, jak by nasvědčoval samotný obsah, kniha je pouhým komentá­řem k nahrávkám. Každopádně více než pět šestin hlavního textu je věno­váno jednotlivým nahrávkám s profily umělců a přepisem písňových textů, takže jde v podstatě o jakýsi důklad­ný megabooklet.
K notoricky známým Pattonům, Johnsonům a Watersům můžeme nyní připočíst dosud neznámá jména Roberta Dennise, Richarda William­se (občas doprovázejícícho zpěv jeho dcery Elly Mae), Willieho Gillarda, Emmetta Murraye a Mosese William­se, k interpretům černošské duchovní muziky třeba Johnnyho Browna či sbo­ry Testerina Primitive Baptist Church, Miccosukee Church of Godof Pro­phecy, Florida-Alabama Pro­gressive Seven-Shape-No­te Singing Convention nebo Southeast Alabama and Flo­rida Union Sacred Harp Sin­ging Convention.
Blues, přestěhované z Mississippi či Georgie, tu slyšíme nejen v tradič­ní akustické, ale i v syrové elektrifikované podobě, dnes obvyklé i v Deltě, a dále v řa­dě nahrávek jednostrunného diddley bow (v tomto přípa­dě napnutého na dutém křídle dveří), znějících velmi často bezmála jako produk­ty industriální scény; nechy­bí ani klasické harmoniko­vé číslo.
Repertoár samozřejmě obsahuje mnoho povědo­mých záležitostí: starobylou předbluesovou Careless Love, Baby Please Don’t Go, Rollin’ and Tumblin’ nebo Catfish Blues, ale jsou tu i mno­hé velmi osobité věci, jako například až písničkářsky znějící Old Forty Ri­charda Williamse s prostinkým, velmi archaicky pojatým fingerpickingem.

Duchovní hudbu reprezentují jed­nak domácké nahrávky zbožných písní s kytarou, částečně doprová­zené rodinným zpěvem (jak je zná­me například z nedávno vydaných Hoskinsových náhrávek Mississippi Johna Hurta), jednak nahrávky poří­zené v kostelních prostorách. Ty po­stupně představují patero rozličných tradic: anglo-americké duchovní pís­ně dochované v černošském prostře­dí, tradiční spirituály a lined hymns, sedminotový zpěv na základě shape notes, „koncertní modlitby“ a konečně modernější gospelové písně. V praxi je to rozpětí od svižnějších songů, ná­pěvově příbuzných s písničkami Han­ka Williamse, až po dramatické nárazy příboje a rozjitřené vlnění jednotlivých hlasů ve společné modlitbě.
V časech dnešních bonamassáží je to věru vítané osvěžení a přesvědčivý doklad, že stále je co znovuobjevovat. Dust-to-Digital opět nezklamali. Šťas­ten, kdo vstoupí do říše hudby dveř­mi, z nichž si vysadil Moses Williams křídlo, aby na něj natáhl svůj libozvuč­ný drát.

Dust-to-Digital, 2012, 215 s.+2CD Celkový hrací čas Drop On Down In Florida: CD1 78:03, CD2 78:45

Přidat komentář