Andrey Marutti: The Subliminal Relation Between Planets – Live In Archiario

Živé album Itala Andrey Maruttiho THE SUBLIMINAL RELATION BETWEEN PLANETS – LIVE IN ARCHIARIO (Next Era, 2008, 74:34) přináší přelévající se zašuměné plochy zvuku, což se dalo očekávat od představitele italské ambientní scény, který si získal jméno již v polovině 90. let. Hodně pracuje se šumy, výsledek nepůsobí chladně, ale organicky. Zvuky nejsou sterilní a sound chvílemi připomíná společné nahrávky Sylviana s Holgerem Czukayem jako byly Plight And Premonition. I když vývoj je pomalejší a textura méně bohatá, přece jenom se v nahrávce nestřetává více osobností a vše vzniklo živě. Citlivě použité syntezátory vytvářejí nejen základní drone, ale občas zapípají, jako by za nimi seděl Adi Newton, nebo nabídnou táhlý tón rozplývající se v dáli. Zejména gradující Wonderful Ostentation s dramatickým akcentem větru a hutným basem a zvláštním zvonivým chvěním výšek má docela blízko ke kosmickému krautrocku Klause Schulzeho a Tangerine Dream. I když album postrádá ostré hrany a dobře poslouží i jako kulisa, nenabízí vatu. Skladby mají stavbu, a když se do nich zaposloucháme, lze odhalit, jak se masa zašuměného zvuku pomalu přelévá i co všechno obsahuje – jaké zvuky se z ní opatrně vynořují, než zase zaniknou. Tím místy deska připomíná pozdější opusy Zoviet France. Jako by Marutti skladby sám nevytvářel, ale jen přikládal obrovský stetoskop na tělo masy zvuku držené pohromadě subbasem a naslouchal šelestům jeho srdce i dalším tajemným projevům. Název desky je skutečně příznačný.
Marutti by byl díky svému organickému přístupu přijatelný i za hranicemi scény temného ambientu, s určitou nadsázkou by mu mohli přijít na chuť dokonce i fanoušci dlouhých kompozic Pink Floyd z období desky Meddle. Podmiňovací způsob je na místě – musela by se psát jiná doba. Ve vysoce fragmentované současnosti představují podobné scény uzavřený vesmír, z něhož mají protagonisté jen minimální šanci vystoupit. Vědí o nich pouze zasvěcení, jejichž okruh neroste. V dnešní záplavě stylů se podobné nahrávky, na jejichž poslech je potřeba se soustředit, jen obtížně prosazují. Doba žádá prvoplánovost a dostatečnou agresivitu, která je základem reklamy, jež ovládá většinu světa.