Archie Roach: Into The Bloodstream

archieAboridžinský písničkář překonává triumvirát smrti gospelově rozmách­lým albem. Předloni mu zemře­la manželka Ruby, v Austrálii stejně tak obdivovaná zpěvačka jako je on. Ze smutku ho skolil těžký infarkt, kdy přestal hýbat rukou. Během rehabili­tace mu pak diagnostikovali rakovinu a znovu vytáhli hrobníkovi z lopaty. Dost důvodů pro to, zavřít se doma a smiřovat se s osudem. Ale pro­ducent Craig Pilkington usoudil, že nejlepším lékem na bolest pro něho bude návrat k hudbě. Do kostela v Crossley pozval třináctičlennou ka­pelu s gospelovým sborem – největší sestavu, jaká kdy Roache doprováze­la – a přinutil ho k tomu, aby se vrá­til ke starým demonahrávkám scho­vávaným v šuplíku. Producentská předvídavost nastavená předpokla­dem, že Roache smutek vybudí, se naplnila: posloucháme nejosobnější a přitom nejgrandióznější desku abo­ridžinského folkrockera.

Život mu toho naložil pořádně: pa­tří k tzv. ukradené generaci (Stolen Generation). Australská vláda od roku 1900 násilím odebírala aboridžin­ské děti ze smíšených manželství a za účelem asimilace je umisťovala do církevních sirotčinců, pracovních táborů nebo v nejlepším případě do náhradních bělošských rodin. Prakti­ky trvající až do konce 60. let se týka­ly statisíců brutálně traumatizovaných dětí bez možnosti dozvědět se cokoliv o svém původu, což vedlo k nenávrat­nému a úmyslnému odtržení od po­svátných aboridžinských tradic.
Roache vychovávala skotská ro­dina, v níž se mu dostalo hudebního vzdělání, když mu ale sestra povědě­la, že vlastní táta s mámou možná ješ­tě žijí a tedy k jaké kultuře vlastně pat­ří, naštvaný je utekl do Sydney hledat. Propadl těžkému alkoholismu a na čtrnáct let skončil na ulici jako bez­domovec. Tam potkal Ruby Hunter, svou budoucí ženu s podobným osu­dem. Začali se živit hudbou a náhoda tomu chtěla, že je uslyšel slavný aus­tralský rocker Paul Kelly, který čtyřia-třicetiletému neznámému Roachovi vyprodukoval v roce 1990 debutové album Charcoal Lane. Z něho vyňatý srdcervoucí lament Took the Children Away, věnovaný dětem ukradené ge­nerace, pak zasáhl celou Austrálii. Roach získal spoustu cen a za dva roky už předskakoval ve Spojených státech Bobu Dylanovi a později Patti Smith nebo Tracy Chapman.
Zrodil se aboridžinský písničkář, přibližující se v uplynulých letech k postu národní ikony. Sám nebo s Ruby, na tom nesešlo.
Album Into The Bloodstream re­flektuje Roachovy čerstvé i dávné od­žité strasti: pláč a tíživé vzpomínky ale šanci nedostaly. Převážila je po­vznášející radost, prý něco jako když v New Orleansu kráčíte za pohřební kapelou a nejradši byste se někam vytratili, ale ona to nakonec pořádně rozbalí, smutek přestává bolet a na­dobro vás v kostele spasí odvázaný gospelový sbor.
Roach nikdy neskrýval obdiv ke country a soulu a velkokapelový sound mu teď umožnil rozpřáhnout se nad svými hudebními láskami málem jako kazateli na vrchu údolí, který se ale občas nechá unést „pravdou jiných“. Odpíchnutá skladba Little By Little při­pomíná totiž ledacos, Ledbetterovu klasiku Cotton Fileds asi nejvíc.
„Až vás začne život lámat, ne­nechte se,“ zpívá s Paulem Kellym v reggae skladbě We Won’t Cry a je to nejprve s hammondkami jako na tom neworleánském pohřbu – s prvním zdvihem dechů a zaječením sboristek (skvělé Vika and Linda od Kellyho a Petera Gabriela) ale přijde očistný, rozhoupaný tanec.
Temná country surfová Big Black Train rozpoznatelně vyvolává ducha Johnnyho Cashe i Woodyho Guthrie-ho a Song To Sing představuje ne­odmítnutelnou pozvánku na strhující gospel-soulovou mši po vzoru Solo­mona Burkea a Wilsona Picketta.
Roach sice přišel o půl plic a hlas tím pozbyl na síle, získal ovšem na „stařecké“ patině a působivé vemlou­vavosti: důvod proč se stále vra­cet k jímavé Into The Bloodstream, umocněné smyčci, láskyplné vzpo­mínce na Ruby Mulyawongk nebo na rodiče Old Mission Road.
Zlata Holušová z Colours of Os­trava, která Archieho Roache v Aus­trálii zažila na koncertě, tvrdí, že jeho umělecká velikost je do Čech nepře­nosná. Není důvod jí nevěřit, ale na pochybnostech tohle báječné album zadělává pořádně.

Liberation, 2013, 58:19