Atomine Elektrine: Nebulous

11_atomine_elektrineJedním ze základních pilířů švédského temného impéria Cold Meat Industry je projekt Petera Anderssona Raison D’Etre. Tato dark ambientní entita není jediným Peterovým převlekem. Sám, šíře rozkročený, realizuje své vize mimo Raison D’Etre v dalších bočních projektech – v obskurních Grismannen, jemně ambientních Necrophorus, industriálnějších Panzar či na dálný východ obrácených Svasti-ayanam. Nebo také v Atomine Elektrine. Právě tento ,vedlejšák‘ vydal letos novinku NEBULOUS (Essence Music, 2007, 53:25) na brazilském labelu Essence Music a znovu potvrdil, že každý titul tohoto vydavatelství má nejen prvotřídní obal (digipack s elegantním potištěným průklepákem), ale také vysoké umělecké kvality. Vraťme se ale k prapočátku Atomine Elektrine. První album Elemental Severance z roku 1999 se ostře vymezilo vůči ostatní tvorbě pana Anderssona svým tanečně technologickým výrazem. Během poslechu se posluchači před očima zhmotňovaly složité buněčné struktury, jejich prostorové zvětšeniny v důmyslných propletencích tvořily tiché, opuštěné bludiště pomalu zanášené vesmírným prachem. Letošní novinka je Peterovým novým materiálem po celých osmi letech a je pochopitelné, že dnes je tento projekt prostě jinde. Taneční loopy ustoupily do pozadí, celý tok hudby zambientněl, co ale zůstalo je důraz na technologie a adekvátní vyznění všech sedmi skladeb. Je jedno jestli má track dvě minuty nebo minut dvanáct. Prvotní pocit statické nehybnosti v konfrontaci s živelnými pomalými pohyby zvukových mas a čilým mikropohybem drobných detailů dělá z novinky bohatě strukturovaný ambient, ve kterém je pokaždé možné procházet další a další zvuková patra a kochat se tak poslechem z jiné perspektivy. Analogová elektronika se proplétá s digitálními vymoženostmi dneška, a tak není divu, že napadají paralely s dlouhými krautrockově psychedelickými výlety Klause Schulzeho a na druhé straně dark ambientními hvězdami současnosti jako jsou Inade nebo posttaneční blouznivci z labelu Chain Reaction. Peter Andersson přišel letos s další deskou, která znovu suverénně obhájila ambient jako žánr, jenž má v hudebním spektru stále co říci.

Přidat komentář