Bang On A Can All-Stars: Big Beautiful Dark And Scary

V posledním desetiletí poutal jeden z nejvýznamnějších ansámblů zamě­řených na interpretaci soudobé hud­by Bang On A Can All-Stars pozornost především zajímavými spoluprácemi. Třeba s Kyaw Kyaw Naingem, barmským hráčem na laděné perkuse saing waing, ale i s „naší“ Ivou Bittovou. Na novém dvojalbu ovšem změnil polari­tu a z tělesa doprovázejícího výrazné­ho sólistu se stal zase jeden živel. Ži­vel dosti nespoutaný, míněno v tom nejlepším smyslu.
Pokud má název alba Velké, nád­herné, temné a děsivé popisovat nála­du jednotlivých kompozic, tak poslu­chače „vyděsí“ hned první tři skladby. Podělili se o ně tři autoři myšlenky Bang On A Can, sestavovatelé „výkon­né muzikantské jednotky“ All-Stars a umělečtí vedoucí Julia Wolfe, Da­vid Lang a Michael Gordon. V úvod­ním a zároveň titulním opusu využila skladatelka Julia Wolfe narůstajících zvukových vln nervních smyčcových staccat a průběžného, bouřícího kla­víru. A když se proti vzestupné stup­nici ansámblu „opře“ sestupný kvíli­vý klarinet Evana Ziporyna, je dojem horrorového soundtracku dokonalý. Skladba sunray Davida Langa začí­ná jako minimalistická idyla, po­myslný sluneční paprsek (sun ray) všem postupně přejde z příjemné­ho šimrání v nebezpečnou výheň. To když vpadne do harmonického prolínání akustických nástrojů hru­bá elektrická kytara. Také For Made­line Michaela Gordona pevně koření v pro celý skladatelský trojlístek ty­pickém post-minimalismu a mrazení v zádech vyvolává třeba záhadnými, znervózňujícími, do disonance pro­pletenými glissandy violoncella, kla­rinetu, kontrabasu i kytary. Ovšem zbytek prvního disku, třívětá Zipo­rynova skladba Music from Shadow­bang, už plyne ve znamení „beautiful – nádherného“. V uklidňujících melo­dických hrátkách, inspirovaných tře­ba i irskými lidovkami.
Proč tak obsáhlý popis slyšené­ho? Neumím stručněji a přitom bez banalit vypsat dojem pestrosti nálad, plnosti a originality hudby, která bez zábran míchá prvky „vážné“, jazzové i rockové; minimalistické i košatě ba­rokizující. A může být ještě zábavněji. Druhý disk zahajuje okouzlující sprš­ka hudebního humoru s názvem In­struktážní video, jedno z dílek mla­dého skladatele Davida Longstretha, mj. člena alt-rockové kapely Dirty Pro­jectors. Dojde ovšem i na novodobou „klasiku“ z pera Conlona Nancarrowa (1912–1997), známého rozvernými kousky pro mechanické piano (pia­nolu) i experimenty s klavírem pre­parovaným. Nebo na zcela „vážnou“ čtyřvětou komorní kompozici Life ho­landského skladatele Louise Andries­sena (1939), průkopníka serialismu i zavádění elektrofonických nástrojů do klasických orchestrálních sestav.
I takhle „roztěkané“ album prostě může být úžasné a držet pohromadě. Stejně jako den v životě, který nepře­stanete vnímat jako celek, přestože se může co minutu změnit ze spěchu v poklid nebo vykouzlit uprostřed stre­su humornou situaci. Nahrávka new-yorských mistrů hudebního paradoxu opravdu je „velká, nádherná, temná i děsivá“.

Cantaloupe, 2012, 89:50