Ben Harper & Charlie Musselwhite: Get Up!

get_upBen Harper, třiačtyřicetiletý soul-funky-reggae-blues-gospel-folk-rockový písničkářský eklektik z Pomony v Kalifornii, a legendární devětašedesátiletý hráč na foukací harmoniku Charlie Musselwhite z Kosciuska, stát Mississippi, jsou věkově, zázemím a zkušenostmi úplně jinde. Ovšem na frázi, že blues funguje nejen coby esperanto, ale i spojnice mezi generacemi, je hodně pravdy. Ti dva si k sobě hledali cestu docela dlouho. Harper se prý prohlašoval od dětství za Musselwhiteova fanouška. Prvně se setkali na jakémsi australském festivalu v devadesátém šestém. V roce 1997 si padli do noty na sessions pro Johna Lee Hookera. Pak vypomohl Harper s Musselwhiteovým albem Sanctuary (2004). Dvě léta nato Musselwhite symbolicky oplatil návštěvu na Harperově Both Sides Of The Gun. Nyní nastal čas pro společnou desku. Nic uspěchaného ani povrchního.

Že Harperovi sedí spolupráce s „klasiky“ se ví už od společného projektu s The Blind Boys Of Alabama. Vydařil se i Harperův autorský počin s Musselwhitem. Harmonikář totiž nepůsobí v Harperových písních jen jako sideman, ale opravdu coby architekt zvuku i pocitů a tím rovnocenný partner. (Tady musíme přihodit ke dvojici protagonistů ještě jedno jméno. Značnou zásluhu na výsledku, byť ne rovnocennou, má stylový kytarista a spoluautor čtyř skladeb Jason Mozersky).
Pravda, některé momenty vyznívají malinko schematicky. Třeba „standardní“ bluesrock I’m In I’m Out And I’m Gone, zatěžkaná riffová záležitost I Don’t Believe A Word You Say či „lidovkářská“ rozjařenost We Can’t End This Way. Jenže retro rhythm-and-bluesový kousek She Got Kick, nápor Blood Side Out, kde úžasná foukačka sugestivně dře ušní bubínky v tandemu s (díky přebuzenému zvuku chraplavým) Harperovým vokálem nebo komorní, skvostně jasné a jednoduché písně You Found Another Lover (I Lost Another Friend) či All That Matters Now dokáží potěšit už jen muzikantským porozuměním. Vždyť tady nikdo nechtěl stavět milníky a bourat dogmata, ale s chutí si zahrát.

Stax Records/Concord, 2013, 40:28