Boban & Marko Markovič orchestra versus Fanfare Ciocarlia: Balkan Brass Battle

6_balkan_brassByl by to pouze chytrý obchodní trik prodat dvě nejslavnější romská dechovková monstra v jednom balení, kdyby z toho nevzešel takový hukot. Rumuni se Srby do sebe totiž se zaťatými pěstmi a bojovými výkřiky křísli v humorně domluvené bitvě jako dvě těžkotonážní dělostřelecké baterie.
Od chvíle, kdy první chlap přitáhl za ocas z lovu větší zvíře než soused, a ten se rozběhl do pralesa, že takhle to přece nemůže nechat, se mezi sebou chlapi trumfují: kdo dál dočůrá, pokoří vyšší horu, zmákne víc ženských nebo vyrazí soupeřům víc zubů.
Ze strany producenta Henryho Ernsta šlo proto o cílenou provokaci. Nahlodat v romských muzikantech soupeřivého červa kdo z koho, zabrnkat na jejich nebetyčná ega a přitom moc dobře vědět, že to jako pouhou hru nevezmou a půjdou do toho po hlavě; budou se chtít vytáhnout, začepýřit jako kohouti v nadzvukových rychlostech. Samozřejmě, ty k nim patří a každý kdo o romských balkánských dechovkách píše, to nezapomene zdůraznit, i když to občas zas taková pravda není. Ovšem tentokrát se to jinak nazvat nedá. Ve snaze převálcovat před posluchači jedna dechovka druhou, vymysleli ve studiu kapelníci pro starší skladby nová sofistikovaná aranžmá umožňující doslova sprintovat v hektických tempech s trumpetami ve výškách.Pro Romy není podstatné, co hrají, jakou skladbu nebo téma přeberou, nýbrž dávka fanfarónství, jakou do nich vkládají. Největším překvapením alba ale zřejmě pro každého bude nápad spojit Fanfare s Markovičovými ve čtyřech ze třinácti skladeb do jednoho tělesa. Rozdílné přístupy pak demonstrují na Caravan od Dukea Elingtona, jediné skladbě, která se opakuje.
Srbský Paganini, jak říkají houslistovi Lajko Felixovi, kterého dokonce profesoři vyprovodili z konzervatoře, protože je technicky totálně převýšil, si píše skladby, na jaké si po něm troufne málokdo. Romské trubače ale jen tak něco nezastaví, takže Disco Džumbus si zahráli dohromady a neznat je, netušit, čeho jsou schopní, podezřívali byste je ze studiových dotáček. Takový je to úprk. Jako celé album, podporující společné koncertní turné, v jehož rámci vystoupí také na letošním festivalu Colours of Ostrava.

Asphalt Tango Records, 2011, 46:15