Bobby McFerrin: SpiritYouAll

bobby_mc_ferrinBobby McFerrin dokáže udělat ne­všední událost i z melodií notoricky známých. Nebyl tedy žádný důvod, aby nepřeměnil v zázračné, neob­vyklé momenty i tak profláknuté spi­rituály jako Swing Low Sweet Cha-riot nebo Glory, Glory (Lay My Burden Down). Zvláště když k nim má hlu­boký osobní vztah. Řadu z nich totiž natočil Bobbyho táta Robert McFer­rin (1921–2006), pěvec newyorské Metropolitní opery, na svoji desku Deep River (1959) a tak album Spi-ritYouAll představuje upřímnou ro­dinnou poctu. Ale nečekejte žádný sladkobolný sentiment, to spíš příval jemně euforizující křesťanské zvěs­ti, který má sílu působit povznáše­jícím dojmem i na nevěřící Tomáše. Mohu potvrdit.
Bobbymu McFerrinovi nestačí, že pěvecky exceluje, a třeba jeho ne-uvěřitelný scat ve zjazzované ver­zi Joshua Fit The Battle Of Jericho vás donutí naslouchat s fascinova­ným, asi nepříliš inteligentním vý­razem ve tváři (jinak řečeno s ote­vřenou hubou). Opět umocnil do­jem z nahrávky zpěvem mimořádně milých hostů včetně Lisy Fischer nebo Esperanzy Spalding, která se pochopitelně, na střídačku s Larrym Grenadierem, ujala i kontrabasu. Ne, McFerrin tentokrát neexperimentu­je se sborem jako na předchozí des­ce VOCAbuLarieS (2010). Vícehlasy, zvolání a odpovědi jsou nad „kon­venčním“ instrumentálním dopro­vodem zaranžovány přímočaře. Jen­že snadná „čitelnost“ přece neubírá hudbě na kráse.
Album SpiritYouAll není pouze o spirituálech. McFerrin si procítěně střihl také Dylanovu I Shall Be Relea-sed. A navíc přihodil pětici skladeb autorských, které mezi tradicionály nečekaně dobře zapadnou a starají se o potřebné zpestření neoposlou­chanými nápěvy. V rámci McFerri­novy tvorby navíc docela překvapí. Třeba když si Mistr Pěvec pohrává s patnáctým veršem pětadvacáté­ho davidovského žalmu (25:15) nad půdorysem čisťounkého akustického blues se zvonivou resofonickou ky­tarou Larryho Campbella (hrával mj. s Paulem Simonem, Little Feat, Judy Collins, k.d.lang, Bobem Dylanem či B.B. Kingem). Nebo když spustí čiře folkové až folklórně ohlasové „pís­ničky“ Gracious a Rest/Yes, Indeed, rozveselené trylky Campbellových skřipek.
Vážně hezké. Je fajn cítit se, jak říká slovní hříčka v názvu desky, na­prosto „zespiritualizován“. Jako by nám McFerrin se svým typickým las­kavým úsměvem vzkazoval: Duch na vás na všechny, vy pacholci!

Sony Music, 2013, 51:18