Booker T. Jones: Potato Hole

9_bookertVždycky jsem napsal písničku, poslal ji svému manažerovi, ten ji poslal šéfovi ANTI Records a ten mi pak řekl: ,V tomhle úplně slyším Neila Younga.‘ A tak to bylo pokaždé. Až jsme nakonec Neilovi zavolali a samozřejmě, že se do toho s námi hned pustil.“ Těmito slovy uvádí klávesista a skladatel Booker T. Jones své nové instrumentální album POTATO HOLE (ANTI, 2009, 43:42), které natočil pro domovskou firmu Toma Waitse a na němž mu v roli pěkně ostrého kytaristy překvapivě asistuje tvůrce hitu Heart Of Gold.
Booker T. je už ,v branži‘ pěkně dlouho, přesto však zůstal relativně neznámý a nenápadný. Ať už hrál s Johnem Leem Hookerem nebo Rayem Charlesem, vždycky se uvážlivě držel vzadu a nechával za sebe mluvit své bezchybné rytmy na pomezí soulu a funku. V šedesátých letech patřil k pilířům memphiského labelu Stax, psal pro Otise Reddinga, Alberta Kinga a jeho písničku Born Under A Bad Sign hrálo i rockové supertrio Cream. V roce 1962 sám zabodoval s instrumentálkou Green Onions, kterou natočil se svou skupinou Booker T. And The MGs. Roku 1971 produkoval debutovou desku Billa Witherse s hitem Ain’t No Sunshine a o třicet let později zasedl za elektrické varhany v doprovodné kapele hvězd, které přišly do newyorské Madison Square Garden zrekapitulovat kariéru Boba Dylana.
Aktuální CD Potato Hole lze považovat za jeho comeback, ale jak už je u Bookera zvykem, velice tichý a neokázalý. Jednoduché, na uzdě držené motivy neokouzlují hráčskou dokonalostí, ale tím, jakou atmosféru dokáží – téměř z ničeho – navodit. Většina z nich, například výrazný Native New Yorker, působí, jako by si je autor v duchu zpíval s nějakým textem. „U spousty melodií mě opravdu napadaly slogany, ale nechal jsem to být a raději se zaměřil na řeč varhan,“ potvrzuje Booker T. tuto domněnku.
Starý pes Neil Young tentokrát – podobně jako při natáčení hudby k westernu Mrtvý muž – prohnal kytaru efektem, zapnul booster a podmaloval Bookerovo střídmé hraní tím známým garážovým soundem, jenž krášlí například jeho tři roky staré album Living With War. Zbytek obstarala country-rocková parta Drive By Truckers z Athens v Georgii, domovského města kapely R.E.M. Výsledkem je malá, ale hrozně sympatická nahrávka, která jako by posluchači – ovšemže beze slov – říkala: „Zastav se, dej si nohy na stůl a na chvíli vypni.“