Cermaque: Dům slzí

9_cermaqueNahrávka DŮM SLZÍ (Guerilla, 2009, 42:09) projektu teplického básníka a interpreta Jakuba Čermáka a jeho přátel nazvaného Cermaque v sobě spojuje hned několik poloh a přístupů. Je tu ryzí písničkářství, alternativní postupy, šansonová intimita, křehká poezie, mladistvá energie i chuť k vyjádření. Autor deklamuje, procítěně zpívá i vykřikuje svoje pravdy, a nikde nejsou ani stopy po póze či kalkulu. Občas se mihne stín naivity a vytváření si vlastního paralelního světa jako ochrany před nechutnou realitou, ale kdo to někdy nedělal?
Co je hodně důležité: jak má Čermák jasno v textech, tak ve všem ostatním se nebál obrátit se na zkušenější. Vedle řady více či méně muzikantsky vypomáhajících přátel je tu zásadní dvojice, která dala všemu tvar a dotaženou, vyzrálou podobu: hyperaktivní Martin Kyšperský, který se postaral o propracovanou produkci a bohatá aranžmá, a Tomáš Vtípil, stojící za zvukem. Oba se pochopitelně jako aktivní muzikanti přidali i instrumentálně, ale měli natolik odstupu a soudnosti, aby výsledek nezněl jen jako cosi, co je odvarem od jejich mateřských kapel. Opakovaným poslechem trochu vystupuje nepříjemně jen jedna neproměnlivá poloha Jakubova hlasového projevu, ale vše vynahradí procítěnost a mnohovrstevnaté texty plné nápadů, místy díky vyprávěným vizím trochu nechávající vzpomenout na Jaroslava Ježka z někdejších Č.p.8. A podobně jako u něj, ačkoliv se tu hovoří v melancholických polohách o ne zrovna veselých tématech, stejně je produktem poslechu čirá radost. Výjimečnou a zcela současnou desku skvěle dokresluje výtvarně nápaditý i propracovaný booklet i zdařilý digipack. Pozoruhodná deska.