Chiwoniso: Rebel Woman

2chiwoniso Nejde o povolání do zbraně z časů boje za nezávislost, jakkoliv k tomu text úvodní skladby o ženách války svádí, rebelka Chiwoniso nás zve především na divoký taneční večírek, kde se ovšem namísto pamlsků podává reálný obraz zpustošeného Zimbabwe.
Jsem jako zrcadlo, zpívám o tom, co vidím,“ říká ohnivá zpěvačka a hráčka na mbiru, starobylou drnkací skříňku, kterou nám představila Zuzana Novak. Mbira je nezbytnou součástí tradičních duchovních obřadů národa Shona, které pomáhají spojovat s duchy předků, léčit, povzbuzovat a učit chápat okolní svět.

V současném Zimbabwe to jde sicetěžko a v kontrastu s děsivou situací této bývalé obilnice Afriky, totálně rozvrácené diktátorem Mugabem, působí hudba na albu REBEL WOMAN (Cumbancha/PJ Music, 2008, 52:17) z pohledu Evropana infekčně optimisticky, připomíná vroucí afrofunkový kotel před vybuchnutím; až tolik Chiwoniso s mbirou svádí k bezhlavě hypnotickému tanci – letitému zimbabwskému léku na mizérii. Rozpory mezi elegancí afropopu a balancovaním na pomezí intuitivní syrovosti Chiwoniso neřeší, coby takřka výhradní autorka upřednostňuje údernost – hudbou počínaje a ostrými texty konče – a podle toho k jednotlivým skladbám přistupuje.

Vzdává tu hold hvězdným písničkářským krajanům – disidentovi Thomasi Mapfumovi a rytmicky neodolatelnému Oliverovi Mtukudzimu (koneckonců jeho letitý bubeník Sam Mataure ovládl všechny skladby) – i jihoafrickému regio nu: mezi hosty najdeme i veteránského kytaristu Louise Mhlanga (King Sunny Ade, Hugh Masekela). Na doporučení producenta Keithe Farquharsona přišli vypomoci také „členové rodiny labelu Cumbancha“: Ivan Duran, držitel ceny WOMEXu za záchranu hudby z Belize, klávesák Charles Eller a bubeník Rony Irwyn z Idan Raichel Projectu. Nehledejte v tom nějakou producentskou libůstku, ani snahu Chiwoniso rozběhnout se naproti mainstreamovým posluchačům, zkrátka má svou představu o moderním zvuku a dalekosáhlé zkušenosti. Narodila se ve Washingtonu ve významné hudební rodině, mládí prožila s Jamesem Brownem, Arethou Franklin, Mozartem nebo Rolling Stones, vystupovala s hiphopovou kapelou A Peace Ebony a coby bývalá manželka zimbabwského rastamana Andyho Browna uměla skladby solidně rozhoupat do reggae.

Má za sebou také spolupráci s Mari Boine, Sinéad O’Connor, Salifem Keitou nebo Habibem Koitém, tedy žádná vyjukaná africká holka, ale matadorka. Co na tom, že šetří alby – tohle je po dlouhé době teprve třetí, co natočila… Pracovala na něm celé tři roky a když v Zimbabwe představila několik skladeb, především Matotsi, bědující nad situací v ,zemi zlodějů‘, zatkla ji policie. „Nechte nás být šťastni, nechte nás tančit,“ vzkázala Mugabemu než z obavy o život odjela do Spojených Států. Rebel Woman, katapultující se okamžitě na první místo evropského žebříčku world music, je odvážné a určitě nejlepší nahrávka Chiwoniso, věřící, že hudba může spasit svět, tedy i její zemi.