Chumbawamba: The Boy Bands Have Won

7_chumbawambaPostupný přesun k folkově laděným akustickým písničkám proběhl u anarchopopové Chumbawamby postupně a bez humbuku: nejprve oprášila libůstku English Rebel Songs z roku 1988, pak členy skupiny namíchlo, že na Mobyho nahrávce Play není v samplech zastoupen ani jeden bílý hlas (podle nich by tam pasovali angličtí folkaři), takže se to rozhodli osobně napravit a nakonec potkali Martyna Bennetta, technofolkaře úspěšně pracujícího s vokály ostrovních zpěváků z 30. let.
Zpočátku, s dozníváním ohlasu globálního hitu Tubthumping, pár lidem vrtalo hlavou, proč se najednou Chumbawamba objevuje v magazínech fRoots a Sing Out! (pro představu: Chumbawamba na stránkách Metal Massacre), pak se ale objevilo vynikající album Readymades zahrnující zpěv Lal Waterson, Dicka Gaughana, Kate Rusby či Martina Simpsona a nikdo se už ničemu nedivil.
Anglická folková scéna Chumbawambu přijala za svou, aniž by z původní osmičky zbývající pětice musela přísahat na holý pupek, že to s folkařením myslí vážně. Dnešní Anglie už dávno odstoupila od tradicionalistických ideálů a návodů: je tu zcela běžné, že se na podiu střídají kapely hrající starou a na ní navazující muziku akusticky, v návalu techna, hip hopu, bigbítu nebo jazzu. Všem jde o jedno – zbavit se přehnaného respektu a nenechat ji zrosolovatět. „To co Martin Carthy říká o folku, my tvrdíme o popu,“ vysvětluje Jude Abott přítomnost hlasu anglické folkové legendy v úvodní a závěrečné skladbě, z jejíhož nekompromisního shrnutí situace si Chumbawamba vypůjčila název alba THE BOY BANDS HAVE WON (Westpark, 2008, 49:32). „Nejškodlivější věc, kterou můžete v hudbě napáchat, je nic na ní neměnit, nechat ji tak jak je. Pak zemře a je po všem. Nemůžeme to ani vzít nazpátek a plagiátoři, vlezdoprdelkové, producenti Superstars a ,boybandy‘ vyhrávají,“ tvrdí Carthy.
Pro Chumbawambu zůstávají typické ostré komentáře společenského marasmu, přímý úder na solar a jízlivý chechot. Nepřekvapí ani témata: třicet let v americké cele smrti nevinně vězněný Gay Tyler, východoevropské estébáctví, Margaret Thatcher, My Space, Nazi, bez kalhotek, zato v kožichu se promenádující hollywoodská herečka Jayne Mansfi eld nebo Bertold Brecht v exilu.
Každý někdy neví, ale do vícehlasých vokálů nádherně položená Chumbawamba většinou ano, takže když má pocit, že by se útržky ikonických anglických lidovek Lord BatemanJohn Barleycom měly objevit ve skladbě Lord Bateman’s Motorbike, neváhá. Melodie z balady Green Grows The Laurel (naposled jsme ji slyšeli od Cary Dillon) se pak stane součástí Wish That They’d Sack Me a takhle je to na albu každou chvíli, aniž by někoho byť jen na moment napadlo pokládat kapelu za vykradače. Písničky navíc tvoří jednu z nejlepších kolekcí Chumbawamby a to je možná i důvod, proč se role zpívajících hostů ujali Roy Bailey, Barry Coope, Jim Boyes s Robbem Johnsonem a dávní kamarádi z kapely Oysterband.