Der Blaue Reiter: Nuclear Sun – Chronicle Of A Nucelar Disaster

8_nuclear_sunDvojice Sathoris Elenorth & Lady Nott ze španělské Barcelony je velmi činorodá. Vedle Der Blaue Reiter ještě obhospodařuje ambientním směrem namířený fantasy projekt Narsilion, Sathoris se brzy vytasí se sólovou deskou jako Endless Asylum a Lady Nott zase podporuje činnost doom metalové bandy Evadne nebo katalánské dark folkové sebranky Fayreririe. Nazpět ale k Der Blaue Reiter. Jejich třetí album NUCLEAR SUN – CHRONICLE OF A NUCLEAR DISASTER (Ars Musica Diffundere/Black Rain, 2009, 56:22) je refl exí černobylské jaderné katastrofy. Deska je rozdělena na čtyři části – prolog otevírá chronicky známá Kalinka, první kapitolu dvojice věnovala samotnému neštěstí, prostřední část příběhu zase atmosféře vystěhovaného města Pripjať a závěrečný díl je vzpomínkou na ty, kteří se snažili s nastalou katastrofou bojovat (a často zaplatili cenu nejvyšší). Po hudební stránce se pohybujeme ve velmi širokém území, které obsahuje dark ambientní blata, jemné, jakoby ranním světlem provoněná místa plná neoklasické romantiky i neofolkové pochody v různém stádiu údernosti. Celou deskou se vine jako červená nit zjitřená mysl infi kovaná všemi valéry nejstrašnější nukleární katastrofy. Deska jako taková obstojí i bez základní myšlenkové kostry (až na Kalinku a pár vteřin sovětské hymny), přesto pro zvýšení efektu si můžeme přečíst pár informací o havárii a na YouTube vyhledat několik videí, která se váží ke katastrofě i atmosféře vybydleného městečka. Efekt bude zaručený. Ještě, že se Der Blaue Reiter snaží nahlížet na neštěstí s pochopením a snahou o zmírnění bolestí, které elektrárna přinesla milionům obyvatel. Jinak bych totiž rázně nedoporučoval poslech před spaním.