dEUS: Keep You Close

10_deusProhlásit o leckteré novince, že zní maximálně pravověrně, by znamenalo popravit jí obzvláště potupnou smrtí. O nové desce belgického rockového klenotu dEUS to říci můžeme a žádná defenestrace se konat nebude. Kvinteto totiž pracuje od začátku své kariéry s novým kořením i banálně provařenými ochucovadly, které využívá střídmě a ve správných kombinacích. Možná i z toho důvodu vznikala novinka Keep You Close tak dlouho. Přeci jen čtyři roky v dnešní populární době je životnost jedné žánrové vlny oblíbenosti.
Tom Barman, jak příhodné jméno pro předáka rockové sebranky, se rozpomněl na úspěšnou spolupráci s producentem Davidem Bottrillem na dvanáct let starém majstrštyku The Ideal Crash a navzdory mudrosloví se ponořili podruhé do stejné řeky. A hned najdeme spojnici v podobě dvojice hitových háčků (Sister Dew a Instant Street vs. Keep You Close spolu s Constant Now). Na rozdíl od dvanácti let starých držáků kapelních playlistů, nové písničky, a to teď mluvím o albu jako celku, jsou vybroušenějšími klenoty, kde byl tentokrát čas nejen tesat základní tvary, ale i jemné ornamenty. Poprocková mašina jménem dEUS si to šine směrem spěšně kupředu a nikdo nemá ani pomyšlení ji zastavit. Keep You Close je třičtvrtěhodinový obraz dobře prožitého dne. Předem pečlivě naplánovaného, protože nás toho čeká hodně, ale díky domácí přípravě produktivního a uvolněného zároveň. Všechny skladby, ano, i nejpomalejší The End Of Romance, nemají potřebu se nervózně pootáčet dozadu, zda je nehodlá někdo inzultovat, nebo alespoň ironicky popíchnout „dobře míněnou radou“. dEUS totiž hrají vlastní soutěž, báčko sami se sebou a ještě se na to hezky kouká. Navíc neurazí ani milce kytarově nezávislých progresivit, ani mainstreamové posluchače, hýčkající si na prsou poslední výlisky Bryana Adamse nebo Bruce Sprinsteena. Více takových rockových bOHŮ do současného rockového pantheonu!

Play It Again Sam!, 2011, 43:44